Postawy młodzieży wobec uzależnień

Abstract
Diagnoza problemów dotyczących uzależnień wśród dzieci i młodzieży, prezentowanych postaw wobec uzależnień służy przede wszystkim dostosowaniu odpowiednich działań profilaktycznych. Diagnoza ma charakter dynamiczny i wymaga stałej aktualizacji stąd koniecznym jest monitoring środowiska szkolnego. Szkoła to instytucja uczestnicząca w procesie socjalizacji czyli wspomagania młodych ludzi w internalizacji norm i wartości oraz w rozwoju celowo ukierunkowanym na osiągnięcie pełni zdrowia i dojrzałości fizycznej, psychicznej, społecznej i duchowej i jeśli chcemy skutecznie przeciwstawiać się zachowaniom ryzykownym wśród dzieci i młodzieży, to musimy znaleźć odpowiedź na podstawowe pytani: czyli po pierwsze dlaczego środki psychoaktywne okazują się aż tak atrakcyjne dla młodego człowieka, po drugie jaka jest świadomość zagrożeń wśród dzieci i młodzieży i wreszcie po trzecie co młody człowiek wie o sobie samym w relacji do wiedzy na temat otaczającego świata, jak sobie radzi z bolesnymi emocjami oraz negatywnymi naciskami ze strony środowiska. W pierwszej części pracy zwrócono uwagę na czynniki sprzyjające sięganiu po substancje psychoaktywne i dokonano próby wyszczególnienia parametrów, które stanowią ryzyko lub ochronę w relacji: młodzi - dorośli. W dalszej części dokonano analizy badań z jednoczesnym porównaniem otrzymanych wyników z efektami badań ogólnopolskich i europejskich. Przeprowadzone badania ukazują rozmiary zjawiska używania substancji psychoaktywnych w środowisku szkolnym w grupie młodzieży 17-letniej, jak też dają obraz postaw prezentowanych przez młodych ludzi w stosunku do alkoholu, narkotyków i papierosów. Uzyskane wyniki wskazały na występowanie zespołu zachowań ryzykownych w grupie młodzieży (m.in.15 % uczniów pali papierosy, ponad 80% badanych uczniów przeszło inicjację alkoholową, a 42,5% ma za sobą epizody upicia się, zażywania narkotyków (13,4%) i czynników sytuacyjnych jako wiodących przy podejmowaniu decyzji o używaniu bądź nie używaniu substancji psychoaktywnych. Drugą część pracy stanowią wyniki badań dotyczące nowych uzależnień (uzaleznienia od Internetu). Wnioski z badań wskazują iż nadmierne korzystanie z Internetu jest problemem o stosunkowo dużych rozmiarach i dynamice i wydaje się zasadne aby więcej uwagi poświęcić temu zjawisku w profilaktyce szkolnej. Cechę wspólną uzaleznień substancjalnych jak i nowych uzaleznień stanowią problemy młodzieży dotyczace sfery emocjonalnej i relacji ja - inni.
Description
Oblicza uzależnień: terapia jako przywracanie wolności (red) Poleszak Od lat buntując się przeciwko psychologicznym i pedagogicznym falsyfikacjom, tworzonym w zaciszu "biurkowych teorii", z pełnym przekonaniem polecam książkę rzetelną, mądrą i przydatną praktykom i teoretykom. Praca zredagowana przez dr. Wiesława P. Poleszaka wprowadza do dyskursu psychologiczno-pedagogicznego (wreszcie!) naukową i analityczną wartość dodaną, rzetelną wiedzę naukową, źródłowaną w empirycznie weryfikowanych badaniach neurologicznych, psychologicznych, psychiatrycznych i pedagogicznych oraz najwyższych lotów refleksji humanistycznej. To nie kolejna "akademicka" próba opisania patologii społecznych i uzależnień, popełniona przez naukowców teoretyków, którzy nigdy nie pracowali z osobami uzależnionymi, lecz zbiór spójnych analitycznie prac naukowych o wysokiej praktycznej użyteczności. Tych, którzy poszukują odpowiedzi na pytania o trudności pracy z osobami uzależnionymi, mechanizmy przebiegu new addiction, wreszcie poszukują argumentów do codziennej pracy pedagogicznej i psychologicznej książka nie zawiedzie. Z recenzji: prof. dr. hab. Mariusza Jędrzejki
Keywords
Citation