
 1 

Łukasz Szurmiński 

Institute of Journalism, University of Warsaw 

 

 

New Trends and New Phenomena in the Polish Media Market 

 

 

When in 1989, discussions on the functioning of the social means of mass 

communication in the newly emerged situation were held, none of the participants could even 

anticipate how far the solutions promoted then would evolve. 

However, both parties fully realized that the possession of the media, control over 

them and the ability to communicate with the public through them are indispensable 

prerequisites for obtaining social support. Moreover, upon the inauguration of the negotiations 

within working groups dealing with the media, representatives of the opposition clearly 

pointed out that, without reaching a consensus on this particular issue, it would be difficult to 

expect an agreement in other areas
1
. Therefore, Solidarity demanded access to the media, 

including newsprint and access to television. Specifically, the postulates then proposed are as 

follows: 

 opposition access to radio and television, 

 equitable distribution of newsprint, 

 consent for and allocation of a certain amount of newsprint to Solidarity’s new 

publications of a nationwide and regional reach 

 legalization of underground publications, 

 liberalization of laws regulating the operation of censorship, 

 waiver of the requirement to obtain a licence for publishing activities, 

 reinstatement of people dismissed after martial law had been declared; condemnation 

and departure from the practice of dismissing journalists for political reasons, 

 ban on the confiscation of foreign publications by customs
2
. 

Professor T. Goban-Klas emphasises, and he is right in this respect, that the relevance 

of the postulates voiced varied considerably and the opposition party assumed in advance that 

the government (or the coalition) would disapprove of part of the demands. Solidarity’s 

                                                 
1
 T. Goban-Klas: Niepokorna orkiestra medialna. Dyrygenci i wykonawcy polityki informacyjnej w Polsce po 

1989 roku. Warsaw 2004, p. 276. 
2
 Ibidem, p. 277. 



 2 

demands to take over one television channel and one radio channel were rejected as being 

unrealistic. Furthermore, aware of the impact of television, the government rejected 

Solidarity’s proposal concerning presenting their own half-hour programmes within the time 

slots scheduled for the opposition. In the end, Solidarity gained the opportunity to present 

their thirty-minute programmes once a week, though it was subject to censorship
3
. 

 If we consider the demands of Solidarity from the contemporary perspective and the 

way Polish media system looks like nowadays, then even not a very penetrating observer may 

be astounded by the change that has occurred in this sphere of socio-political life. According 

to Stanisław Mock, these changes are of a twofold nature. Firstly, as it has already been 

outlined in the introduction, they resulted from the systemic transformation and democratic 

transition in Poland. Thus, they were structural changes that involved, inter alia, the 

introduction of freedom of expression, decentralization and privatization of the media. Other 

changes stemmed from technological and globalizational variations, which have promoted 

new means of communication and unknown ways of using global information resources
4
. 

Finally, global trends in the media such as tabloidisation, strict segmentation of readers and 

unification of different categories of the media deserve to be mentioned here as well. 

The very phenomenon of evolution should not be surprising as each of the media 

systems evolves; whether it is Britain, the United States, France or Russia, the media market 

is subject to continuous alterations. However, the questions whether or not these changes are 

acceptable to citizens, whether the change occurring within the media follows the desired 

direction and whether it improves the media, seem to be of higher importance. Unfortunately, 

it appears to me that, even though the very process of evolution of the Polish media is 

impossible to deny, it is much more difficult to prove that it is beneficial to average recipients. 

 

1. Changes arising from the systemic transformation 

Developments in this area resulted in the creation of the electronic media market 

regulator – the National Broadcasting Council, established by the Act of 29 December 1992. 

It would be a truism to state that it is infeasible to institute such process of appointing 

members of this body that would completely separate them from political pressures of their 

superiors. Unfortunately, we face an ever-growing process of politicization of this institution 

in Poland, what, in turn, leads to an immense lowering of its prestige. It affects primarily the 

public broadcaster which should serve its audience through carrying out the entrusted 

                                                 
3
 T. Goban-Klas, op. cit., p. 279. 

4
 S. Mocek: Dziennikarze po komunizmie. Warsaw 2006., pp. 93-94. 



 3 

mission; it should be noted though that this mission is at times difficult to define
5
. However, 

the division into ‘us’ and ‘they’, generally reflecting a purely political sphere, can be observed 

in these media. Professor Maciej Mrozowski, when making a brief comparison of the public 

media shortcomings, also indicates the closing of the world of politics to society, lack of civic 

debate and deficiencies in the field of civic education, insufficient concern for providing the 

public with patterns of social adaptation, insufficient ideological openness and juxtaposing 

high culture with mass culture
6
. It should be pointed out at this point that, although in such 

countries as Britain and Germany, politicians exert a profound influence on appointing 

supervisory boards or other bodies controlling the public media, it does not translate directly 

into a visible influence of politicians on the current functioning of the media in neither of 

these states
7
. As Katarzyna Pokorna-Ignatowicz, researcher of the Polish media system 

asserts, the Polish political class should be expected to change its approach towards the public 

media and their role in a democratic society in general; above all, politicians need to 

understand what the control over the public media entails. Politicians have not yet realized the 

importance of the public media to the national discourse on issues socially relevant. The 

above is best epitomized by the manner in which the public television was managed by 

Wiesław Walendziak, Ryszard Miazek, Robert Kwiatkowski, Bronisław Wildstein and 

Andrzej Urbański. Each successive chairman of the public television – only to a lesser extent 

of the public radio – enhances the process of politicization of the public media
8
. 

Another element closely related to the systemic transition was the privatization 

process launched on 22 March 1990 when the Law on the Liquidation of RSW (Robotnicza 

Spółdzielnia Wydawnicza – the Workers’ Cooperative Publishing House) was adopted. The 

process of privatization was to encompass more than 240 press titles as this was what the 

company owned at that time. Nevertheless, the total of about 80 press titles were sold, 6 were 

handed down without announcing a tender and 70 journalistic cooperatives, comprising 

various editorial boards, were created. A considerable part of the mentioned magazines either 

ceased to exist very quickly or were transferred to other publishers such as, investing in 

                                                 
5
 A wide range of viewpoints concerning the functioning of the public media in various countries is presented in 

the work of Karol Jakubowicz See: K. Jakubowicz: Media publiczne. Początek końca czy nowy początek. 

Warsaw 2007. 
6
 M. Mrozowski: [no title] – debate on the public media, [in:] Rynek audiowizualny w Polsce. Ocena i 

perspektywy, ed. by J. Adamowski, pp. 20-24. Cf.: K. Pokorna-Ignatowicz: Spór polityczny wokół telewizji 

Polskiej, [in:] Media, władza, prawo, ed. by M. Magoska, Kraków 2005, pp. 41-57. 
7
 K. Konarska: System mediów elektronicznych w Wielkiej Brytanii. Toruń 2006, pp. 150-160; J. Adamowski, E. 

Stasiak-Jazukiewicz, B. Golka: Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej. Warsaw 1996, pp. 138-139. 
8
 Katarzyna Pokorna-Ignatowicz widely discusses the phenomenon of TVP changing its political preferences 

whenever a new chairman is appointed. See: K. Pokorna-Ignatowicz, op. cit., pp. 54-55.              



 4 

Poland since the early 1990s, Polskapresse (1994) and Orkla (1990). Thus, the original 

assumptions of creating a wide range of press titles uniting local communities did not 

eventually find their reflection in reality. Though it is true that the extent of the transformation 

process in Poland was not as substantial as in Hungary – where approximately 90% of press 

titles were taken over by the foreign, mainly German, capital – in the face of initial 

assumptions, however, this process can be hardly regarded as successful; especially in the 

light of the fact that Polskapresse significantly limited the average reader’s possibility of 

choice in some cities as it attempted to take over certain press titles in order to merge or close 

them later (mergers involved the following press titles: Dziennik Łódzki + Wiadomości Dnia 

in Łódź, Słowo Polskie + Gazeta Wrocławska + Wieczór Wrocławia in Wrocław and Wieczór 

Wybrzeża + Dziennik Bałtycki in Gdańsk).  

The two aforementioned processes, namely the politicization and privatization of the 

media, have seriously affected the local and regional press, where the cooperation between 

local authorities and the editorial, instead of being based on the model of independence or at 

least partnership, resembles the instructional and supervisory model which allows policy 

makers to treat the local newspaper as one of the self-government bodies. In the case when 

external pressures and political suggestions are reluctantly accepted by the editorial board, the 

publisher may face harassment (e.g. terminating tenancy) or the authorities create their own 

press title.  

 

2. Changes related to global trends in the media. 

As for the processes associated with global trends, which should probably raise 

concern among the readers of newspapers, the incessant tabloidisation and the ensuing 

aggressive fight for the reader should be mentioned in the first place. Obviously, it does not 

involve merely the process of the format change. The latter is, in fact, quite common and 

occurs rather without the loss of quality as it is evidenced by the changes that have recently 

affected such respected journals as British The Times, The Independent, German Die Welt or 

French Le Figaro. Such change is also being prepared by the editorial board of the daily 

Rzeczpospolita (change planned for 15 October this year); however, as the experience of the 

above mentioned press titles shows, the change from the broadsheet to compact format brings 

more gains than losses
9
.  

                                                 
9

 Rzeczpospolita, jak The Times, Wirtualne Media, 25 September 2007, 

http://www.wirtualnemedia.pl/article/250135_Rzeczpospolita_jak_The_Times.htm (28.09.2007); S. Kucharski: 

‘Większa, bo mniejsza’, Press 2007, No. 10, p. 6. 



 5 

The process of tabloidisation of magazines regarded as opinion-forming that involves 

flattering less sophisticated tastes of readers should raise some concern. This includes, among 

others, publishing sensational information (frequently unverified) and likewise titles, ousting 

investigative journalism from the opinion-forming press (because it is labour- and time-

consuming and requires substantial financial outlays), rejecting long journalistic forms in 

favour of concise information (it is enough to compare, for instance, the layout and content of 

Gazeta Wyborcza or Rzeczpospolita of the second half of the 1990s with their contemporary 

versions). Unfortunately, a similar process applies to opinion weeklies although, in this case, 

it is not particularly perceptible.  

Tabloidisation is accompanied by an aggressive fight for the reader supported by 

marketing and editorial tricks or gadgets. It is increasingly difficult to find an influential daily 

or weekly in Poland which does not apply at least one of these forms of sales promotion. Even 

though using these forms of promotion helps maintain the expected circulation and sales, it 

unfortunately causes a strong decline in prestige as such methods of competition for 

customers ‘migrated’ to the market of opinion-forming press titles from the glossy magazines 

market. Therefore, newspapers and weeklies shed leaflets, advertising brochures, dozens of 

thematic supplements; every other newspaper is sold with a book, encyclopaedia or DVDs. 

The question thus arises whether people will stop buying newspapers if, one day, publishers 

discontinue inserting all these extras into their newspapers?  

Another issue worth raising, when discussing the media transformation relating to 

global trends, is the unification of the media belonging to different categories. This unification 

is understood as a process in which press releases become shorter and more informative, 

though less analytical whereas television becomes to a greater extent only ‘a newspaper with 

pictures’ since, after reading the morning newspaper, it is possible to predict with a high 

degree of certainty what information will appear in the evening television news programmes – 

and a more discerning media expert will be even able to indicate the order of their 

presentation in the electronic media – unless, of course, anything spectacular happens in the 

course of the day. Hence, instead of carrying out the mission of delivering a thorough 

description of the reality, newspapers are simply becoming providers of news for television.  

In this context, a considerable process of change can also be observed in the printed 

press as it is evidenced by the attitude of investigative journalists. At least thrice, it turned out 

that the basis for writing an article was an audio or video recording. Recordings which 

aroused great interest included notably the conversation between Adam Michnik and Lew 

Rywin as well as the one between Renata Beger and Adam Lipiński. The recording 



 6 

confirming that Renata Beger was buying votes from Renata Jankowiak, a local activist of the 

Self-Defence triggered a little lesser scandal. In the first two cases, the recordings led to 

journalistic investigations and even the appointment of the Sejm investigative committees. 

The third material was a little more controversial due to the ambiguous guilt of the main 

protagonist and the absence of an extensive journalistic investigation. Notwithstanding, the 

recorded materials began to live their own lives, they were commonly used by the electronic 

media; Agora used them also on its website where the videos of recorded conversations can 

be viewed even today
10

. Nonetheless, it does not change the fact that among certain 

journalists, not only press reporters, the practice of secretly recording interviewees raises, if 

not dislike, then at least moral doubts what was indicated by Tomasz Lis or the investigative 

journalists – Cezary Łukaszewicz (Polityka) and Maciej Duda (Newsweek Polska)
11

. 

The issue of the proceeding erosion of the informative function of the radio is of 

secondary importance in this context, though not less irritating. At the moment, radio has lost 

contact with listeners offering them mainly popular music instead of a spoken word; 

additionally, music is frequently formatted in the same way in most of the stations. In-depth 

information and reportage as well as intelligent music and individually designed programmes 

disappear from the radio. 

The final issue concerns segmentation and different approaches of the publisher and 

the reader to the same press title. It is reflected in the fact that publishers consider their 

product in terms of the type of information contained therein, thematic areas, the scope of 

circulation (...) while consumers perceive and rank titles by values they provide and functions 

they perform
12

. Furthermore, all the above-mentioned changes, with particular reference to 

technological changes, have led to a situation in which the thesis that the daily press provides 

information says little about this medium. Information, as it has already been said, is also 

provided by both television and Internet services, and the latter often publish in-depth 

analyses which appear in the daily press less frequently. Thus, what determines the fact that 

people still want to buy newspapers? It seems that social functions which the press fulfils can 

be identified at this point. The need for prestige and recognition, highlighting social position 

                                                 
10

 D. Uhlig: ‘Jak Lipiński przekonywał Beger do wejścia do PIS’, Gazeta Wyborcza, 26 September 2006, 

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,53600,3646253.html; M. Kącki, M. Kopiński: ‘Jak Renata Beger 

podpisy kupowała’, Gazeta Wyborcza, 28 September 2007, 

http://www.gazetawyborcza.pl/1,75478,4528083.html (22.10.2007). 
11

 For further reference, please see: M. Wyszyńska: ‘Odpalić pocisk’, Press, No. 10, pp. 38-40. 
12

 W. Izdebski: W poszukiwaniu zaginionej Arki: czy prasa odnajdzie cechę unikalną?, Wirtualne Media, 20 

September 2007, 

http://www.wirtualnemedia.pl/article/244562_W_poszukiwaniu_zaginionej_Arki_czy_prasa_odnajdzie_ceche_u

nikalna.htm (27.09.2007). 

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,53600,3646253.html
http://www.gazetawyborcza.pl/1,75478,4528083.html
http://www.wirtualnemedia.pl/article/244562_W_poszukiwaniu_zaginionej_Arki_czy_prasa_odnajdzie_ceche_unikalna.htm
http://www.wirtualnemedia.pl/article/244562_W_poszukiwaniu_zaginionej_Arki_czy_prasa_odnajdzie_ceche_unikalna.htm


 7 

and also, not less important, the desire to create social ties impel readers to purchase daily 

newspapers despite all these ‘contraindications’. 

Finally, yet another issue that, this time, relates to the journalistic community itself 

should be mentioned. In recent years, it is fairly common to say that, approximately since the 

so-called Rywin affair, the journalistic community has been heavily divided and the Law and 

Justice Party’s rise to power even strengthened these divisions for various reasons. Insofar as 

it may be true when it comes to certain intensification of atomisational processes within the 

community, it is worth remembering that after 1989, journalistic circles have been united only 

at very few moments while actually remaining divided. It is evidenced by the existence of 

several journalistic associations which, as a result of historical turmoil, have not developed a 

liking for one another. Thus, the following can be identified: the Polish Journalists 

Association cooperating with the Media Ethics Council, the Association of Journalists of the 

Republic of Poland having its roots in the People’s Republic of Poland, the Catholic 

Association of Journalists and several trade unions (the Syndicate of Polish Journalists, the 

Journalists Trade Union, the Trade Union of Radio and Television Journalists). The situation 

is further complicated by the fact that many renowned journalists do not belong to any of the 

associations, what, in practice, often impedes not only the articulation of demands concerning 

freedom of expression or access to information, but also the struggle for social issues (e.g. 

forcing journalists to set up one-person companies to reduce editorial costs).                      

 

To recapitulate, it should be noted that, although the market offer regarding both the 

opinion-forming press and television increases in each subsequent year (new journals appear 

– Dziennik, Polska; new TV channels are launched – TVN 24, TVN CNBC, TV Business, 

TVP Info), a more sophisticated and demanding reader has fewer chances to encounter a 

satisfying product, what unfortunately does not inspire optimism. What is even worse, every 

effort made by publishers demonstrates that the emergence of new magazines in their offer 

does not particularly increase readership. Therefore, we face the phenomenon commonly 

called ‘cannibalisation’ which implies that the successive newly-created press titles deprive 

the already existing ones of their readers while the necessity of an increasingly fiercer 

struggle for the reader extorts changes described above. Unfortunately, even though this is not 

an optimistic vision, it is difficult to argue with the facts.  

 

 

 



 8 

Key words: 

National Broadcasting Council, RSW, Polskapresse, Orkla, Media Ethics Council  

 

Abstract: 

When in 1989, discussions on the functioning of the social means of mass 

communication in the newly emerged situation were held, none of the participants could even 

predict how far the solutions promoted then would evolve. However, both parties fully 

realized that the possession of the media, control over them and the ability to communicate 

with the public through them are indispensable prerequisites for obtaining social support. 

Nowadays, we face such challenges as the politicization of the media, relentless 

struggle for audience and viewership, tabloidisation of broadcasts, cannibalisation of the press 

market. However, they are also accompanied by positive phenomena including new 

technologies associated with printing, constantly emerging new media projects or such 

innovations as the possibility of using the mobile media. They all prove that the Polish media 

market has radically changed over the last 20 years that elapsed since the Round Table 

agreements. 

 

 

Sources: 

1. Adamowski J., Stasiak-Jazukiewicz E., Golka B.: Wybrane zagraniczne systemy informacji masowej. 

Warsaw 1996. 

2. Goban-Klas T.: Niepokorna orkiestra medialna. Dyrygenci i wykonawcy polityki informacyjnej w Polsce po 

1989 roku. Warsaw 2004. 

3. Izdebski W: W poszukiwaniu zaginionej Arki: czy prasa odnajdzie cechę unikalną? Wirtualne Media, 20 

September 2007, 

http://www.wirtualnemedia.pl/article/244562_W_poszukiwaniu_zaginionej_Arki_czy_prasa_odnajdzie_cec

he_unikalna.htm (27.09.2007). 

4. Jakubowicz K.: Media publiczne. Początek końca czy nowy początek. Warsaw 2007. 

5. Kącki M., Kopiński M.: ‘Jak Renata Beger podpisy kupowała’, Gazeta Wyborcza, 28 September 2007, 

http://www.gazetawyborcza.pl/1,75478,4528083.html (22.10.2007). 

6. Konarska K. System mediów elektronicznych w Wielkiej Brytanii. Toruń 2006. 

7. Kucharski S.: ‘Większa, bo mniejsza’, Press 2007, No. 10, p. 6. 

8. Mocek S.: Dziennikarze po komunizmie. Warsaw 2006. 

9. Mrozowski M.: [no title] – debate on the public media, [in:] Rynek audiowizualny w Polsce. Ocena i 

perspektywy, ed. by J. Adamowski, pp. 19-32. 

10. Pokorna-Ignatowicz K.: Spór polityczny wokół telewizji Polskiej, [in:] Media, władza, prawo, ed. by M. 

Magoska, Kraków 2005, pp. 41-57. 

http://www.wirtualnemedia.pl/article/244562_W_poszukiwaniu_zaginionej_Arki_czy_prasa_odnajdzie_ceche_unikalna.htm
http://www.wirtualnemedia.pl/article/244562_W_poszukiwaniu_zaginionej_Arki_czy_prasa_odnajdzie_ceche_unikalna.htm
http://www.gazetawyborcza.pl/1,75478,4528083.html


 9 

11. Rzeczpospolita, jak The Times. Wirtualne Media, 25 September 2007, 

http://www.wirtualnemedia.pl/article/250135_Rzeczpospolita_jak_The_Times.htm (28.09.2007). 

12. Uhlig D.: ‘Jak Lipiński przekonywał Beger do wejścia do PIS’, Gazeta Wyborcza, 26 September 2006, 

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,53600,3646253.html (22.10.2007). 

13. Wyszyńska M.: ‘Odpalić pocisk’, Press, No. 10, pp. 38-40. 

http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,53600,3646253.html

