
 

1 |  

 

EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI 

BRIEF DLA PANELISTÓW 

TERMIN PANELU: 28 września 2012, godz. 12.45 – 14.00 

 

MIEJSCE: Hotel Sheraton, sala Columbus  A 

 

PARTNER: TVP SA 

TEMAT PANELU: Czy UE przeżyje bez publicznych mediów? 

MODERATOR: Andrzej Godlewski, z-ca dyrektora ds. audycji publicystycznych i 
społecznych TVP, Polska  

 

PANELIŚCI: 

 

1. Juliusz Braun, prezes zarządu TVP, Polska 

2. Ingrid Deltenre, dyrektor generalna, EBU, Szwajcaria 
 
2. Grzegorz Hajdarowicz, prezes zarządu, Gremi Media, Polska 
 
3. Elaine Monaghan, dziennikarka, USA 

 
4. Christine Ockrent, dziennikarka, Belgia 
 
5. Janina Paradowska, publicystka, POLITYKA, Polska 

 

AUTOR BRIEFU: Tomasz Gackowski, tgackowski@efni.pl  
 

 

 



 

2 |  

 

Media opiniotwórcze, czyli jakie? 

Mianem „czwartej władzy” określamy media opiniotwórcze, a więc te, które swoimi publikacjami i 

materiałami dziennikarskimi stwarzają społeczno-polityczny dyskurs opinii publicznej (rynek 

wymiany idei) – wytyczają jego granice, wskazują główne osie narracyjne, wreszcie określają 

przeciwstawne stanowiska głównych bohaterów danego problemu, danej sprawy. Media 

opiniotwórcze angażują przedstawicieli wszystkich podmiotów życia publicznego – obywateli, 

polityków, biznesmenów czy też ekspertów. Należy również podkreślić, iż to one mają za zadanie 

wypełniać jedną z najważniejszych funkcji mediów w systemie demokratycznym, jaką jest funkcja 

kontrolna (ang. watchdog), rozumiana jako nagłaśnianie wydarzeń, spraw, działań instytucji i 

członków elit rządzących, patrzenie na ręce politykom i obserwowanie ich poczynań1.  

Z tej perspektywy należy dookreślić pojęcie mediów opiniotwórczych: które ze współczesnych 

mediów wypełniają wymienione kryteria? Wydaje się, iż media elektroniczne – radio i telewizja – 

mają zbyt ulotny charakter i zbyt mało miejsca na to, aby poświęcić określonej sprawie, danemu 

problemowi więcej czasu. Cały czas „śpieszą się”, bo goni ich zegar ramówki, czy też poddają się 

natłokowi kolejnych,  niejednokrotnie coraz bardziej błahych, newsów. Wyjątkiem mogą być media 

publiczne, chociaż to często media drukowane dają początek, ale również i puentę materiałom 

prezentowanym w telewizji czy w radiu, gdzie ograniczenia czasowe są bezlitosne. Właśnie presja 

czasu zwykle uniemożliwia reporterom wykonanie tak dokładnej i drobiazgowej analizy jak w 

przypadku dziennikarzy pracujących w dziennikach i tygodnikach opiniotwórczych, które mają inny 

tryb pracy2. 

 

Czy to mit, że media publiczne mogą być niezależne i opiniotwórcze? Finansowanie 

europejskich mediów publicznych  

Do grona mediów opiniotwórczych można byłoby rozważyć zaliczenie mediów publicznych – takich 

jak TVP – które z definicji winny – w ramach realizowanej misji i służby publicznej – współtworzyć i 

animować pluralistyczny dyskurs społeczno-polityczny. Niestety, polskie media publiczne od lat 

borykają się z problemami, które w sposób istotny podkopują ich pozycję na rynku oraz narażają na 

zarzuty o stronniczość, nierealizowanie misji publicznej, wreszcie – pod wpływem rywalizacji z 

prywatnymi nadawcami o reklamodawców – obniżanie standardów. Tajemnicą poliszynela jest fakt, 

iż od 1989 r. TVP nieustannie działa pod presją wpływów różnych partii i środowisk politycznych 

(problem upolitycznienia – mimo kaskadowej procedury wyłaniania władz TVP – Prezydent i 

Parlament wybierają członków Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, KRRiT, powołuje Radę 

Nadzorczą TVP, która z kolei, w drodze konkursu, wyłania Zarząd TVP).  

                                              

1 B. Dobek-Ostrowska, Komunikowanie polityczne i publiczne, Warszawa 2007, s. 183-184; M. Wheeler, Politics and the 
Mass Media, London 1997, s. 1 i n.  
2 Zob. najnowszy raport poświęcony prasie – dodatek do magazynu „Press” nr 5 (196) 2012 r. – „Prasa głupcze!” – PBC, 

ZDKP. 



 

3 |  

 

Innym problemem jest skostniała struktura. TVP, mimo restrukturyzacji i zwolnień, cały czas 

zatrudnia blisko trzykrotnie więcej pracowników, niż prywatni nadawcy3. Nawet jeśli uwzględni się 

skalę działalności nadawcy publicznego, to i tak struktura zatrudnienia w telewizji publicznej czyni ją 

zwyczajnie nierentowną. Przemożne znaczenie mają także problemy finansowe. Rok do 

roku KRRiT odnotowuje spadek wpływów z abonamentu: w 2007 r. było to 515 mln zł, 

w 2010 – już tylko 221 mln zł4.  

Mając na względzie z jednej strony wskazane problemy telewizji publicznej, z drugiej zaś pokładane 

w niej przez społeczeństwo nadzieje, należy zadać pytanie o to, czy TVP może stanowić medium 

opiniotwórcze, nadające ton publicznej debacie? Jeśli tak, to jak należałoby wspomóc polską 

telewizję publiczną?  

Wielu badaczy mediów stawia brytyjskie media publiczne – BBC – za wzór organizacyjny oraz 

biznesowy dla innych nadawców publicznych. Warto jednak pamiętać, iż BBC miało w swojej długiej 

historii różne problemy, nie mniejsze niż TVP. Wystarczy wspomnieć choćby o tzw. grupie 76, która 

już w latach 70. optowała za gruntownym przeglądem struktury i finansowania BBC, celem 

deregulacji rynku. Należy wspomnieć o raporcie Peacocka, który miał stanowić podstawę dla 

premier Thatcher, nieprzychylnej brytyjskiemu nadawcy za określanie żołnierzy brytyjskich 

walczących o Falklandy mianem „wojsk brytyjskich” miast „naszych żołnierzy”, do zmiany sposobu 

finansowania telewizji (odejścia od abonamentu), czy też słynny raport Huttona ze stycznia 2004 r., 

w którym zarzucono BBC podawanie przeszacowanych danych o irackim arsenale broni masowej 

zagłady. Ustalenia Lorda Huttona wywołały konsternację opinii publicznej. Dyrektor generalny BBC 

– Mark Thompson – określił ten raport mianem największego kryzysu w ciągu 80 lat istnienia 

brytyjskiej telewizji publicznej5. Równolegle należy jednak pamiętać, iż dominującym stanowiskiem 

w ocenie aktywności brytyjskich mediów publicznych jest niedawny – bo z 2005 roku – raport 

OFCOM-u (brytyjskiego regulatora rynku mediów elektronicznych), który stwierdza, że są dwa 

powody, by istniały takie media: aby korygować to, czego nie potrafi rynek, i aby korzystać ze 

społecznego potencjału6.  

Warto przypomnieć, iż BBC jest finansowane wyłącznie ze środków publicznych – przede wszystkim 

z abonamentu, którego ściągalność od lat przekracza 90 proc. Ponadto, znaczenie terminu „misja 

publiczna” cały czas jest odmieniana w BBC przez wszystkie przypadki, dzięki powołanemu w 2007 

r. BBC-Trust (zamiast niegdysiejszej Rady Gubernatorów), który składa się z 12 członków 

wywodzących się z różnych środowisk, reprezentujących społeczeństwo brytyjskie (w BBC-Trust 

musi mieć swoją reprezentację każda narodowość zamieszkująca Wielką Brytanię). O tym, że BBC 

                                              

3 Zob. http://www.wykop.pl/ramka/828457/pracownik-tvp-pracuje-45-razy-mniej-efektywnie-od-pracownika-polsatu/ (odczyt 

1.06.2012 r.) 
4 Zob. http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/braun-tvp-zamknie-2011-rok-bez-straty-bedziemy-skracac-bloki-reklamowe 

(odczyt: 1.06.2012 r.) 
5 Przyszłość dziennikarstwa w dojrzałych demokracjach, pod red. P. J. Andersona, G. Warda, przekł. A. Piwnicka, Warszawa 
2010, s. 163. 
6 OFCOM, Office of Communications, 2005, Review of public sector broadcasting: Phase 3 – Competition for quality, 

www.ofcom.org.uk [za:] Przyszłość dziennikarstwa w dojrzałych demokracjach, pod red. P. J. Andersona, G. Warda, przekł. 

A. Piwnicka, Warszawa 2010, s. 165. 

http://www.wykop.pl/ramka/828457/pracownik-tvp-pracuje-45-razy-mniej-efektywnie-od-pracownika-polsatu/


 

4 |  

 

stawiane jest za wzór innym nadawcom publicznym w Europie decyduje – wg Roberta Kozaka, 

niegdyś szefa warszawskiego oddziału BBC7 – pięć czynników:  

 

 kultura polityczna (politycy stoją na stanowisku, iż po prostu „nie wypada” ingerować w 

działania BBC – nie do pomyślenia jest to, aby w BBC-Trust zasiadał polityk),  

 kultura korporacyjna (wielu menedżerów zostaje oddelegowanych na studia oraz 

szkolenia dla zarządzających w celu nieustannego podnoszenia kwalifikacji – tworzenie 

struktury technokratycznej jako sposób na uniezależnienie się od wpływów politycznych),  

 przestrzeganie standardów (zobowiązanie do przestrzeganie zasad BBC, każdorazowe 

analizowanie audycji pod kątem realizacji misji publicznej oraz spełniania określonych 

standardów – samoregulacja),  

 programowa bezstronność (wewnętrzna bezstronność audycji) – niedopuszczalna jest 

sytuacja tzw. zewnętrznej bezstronności, w której nadawca publiczny gwarantuje pluralizm 

światopoglądowy poprzez proponowanie odbiorcom różnych programów prowadzonych 

przez stronniczych dziennikarzy o znoszących się poglądach,  

 niezależność finansowa i organizacyjna (wysoka ściągalność abonamentu, 

autonomiczność zarządu w dysponowaniu tymi środkami).  

 

Nadawcy publiczni we Francji i w Niemczech są przykładem dwóch różnych, acz systemowych, 

podejść do sposobu funkcjonowania publicznych telewizji. Media publiczne w obu krajach do 

połowy lat 80. były w rękach państwa, jednak sposób w jaki ustawodawca zdecydował się 

przeprowadzić deregulację i komercjalizację rynku elektronicznego wyglądał zupełnie inaczej. Rząd 

prezydenta Chiraca zdecydował się w 1986 r. na sprzedaż pierwszego kanału telewizji państwowej 

– TF1 – konsorcjum kontrolowanemu przez firmę budowlaną – Bouygues. Jednym ze skutków tego 

posunięcia było zniknięcie w 1992 r. prywatnego kanału La Cinq, założonego w 1985 r. Zmiany, 

będące efektem deregulacji rynku elektronicznego, spowodowały daleko idące zmiany w ramówce i 

charakterze programów nie tylko państwowych kanałów – FR2 (Antenne2) i FR3 – ale również 

wśród prywatnych nadawców. Świadomie użyto tutaj przymiotnika „państwowe”, a nie publiczne. 

Nikt zresztą – jak przekonuje Krzysztof Turski8 – nie nazywa France Television nadawcą publicznym, 

częściej właśnie państwowym, zwłaszcza, iż od lat rządzący starają się coraz wyraźniej ingerować w 

obsadę najważniejszych stanowisk w FT.  

                                              

7 Zob. http://www.fcp.edu.pl/aktualnosci/1-nowinki/268-debata-o-mediach-publicznych (odczyt 1.06.2012 r.). 
8 Zob. http://www.fcp.edu.pl/aktualnosci/1-nowinki/268-debata-o-mediach-publicznych (odczyt: 1.06.2012 r.) 

http://www.fcp.edu.pl/aktualnosci/1-nowinki/268-debata-o-mediach-publicznych


 

5 |  

 

Najważniejszym organem regulującym francuski rynek radiowo-telewizyjny jest Conseil Supérieur 

de l’Audiovisuel (CSA), następca Office de la Radiodiffusion-Télévision Francaise (ORTF), na którym 

notabene wzorował się polski ustawodawca, wprowadzając do polskiego systemu prawnego 

Krajową Radę Radiofonii i Telewizji.  

„Żandarm mediów audiowizualnych”, bo tak mówią o CSA Francuzi, jest instytucją, mającą na celu 

równoważyć światopoglądy oraz interesy różnych środowisk, dlatego też w skład członków wchodzi 

dziewięć osób powoływanych na sześcioletnią kadencję za pomocą dekretów – trzech mianuje 

Prezydent Republiki Francuskiej, kolejnych trzech prezydent Senatu, wreszcie ostatnią trójkę 

nominuje prezydent Zgromadzenia Narodowego. Jedna trzecia składu CSA jest wymieniana, co dwa 

lata. Ma to na celu zachowanie ciągłości działania organu. Nie ulega wątpliwości, iż przy takim 

sposobie wyłaniania członków nie trudno o krytykę opozycji czy też obywateli zarzucających silne 

upolitycznienie rzekomo „publicznych” mediów elektronicznych. Jest więc to sytuacja zbliżona do 

tej, którą obserwujemy w Polsce.  

Warto podkreślić, że CSA ma prawo m. in. dysponowania częstotliwościami radiowo-telewizyjnymi, 

rozliczania nadawców z realizacji zobowiązań prawnych, kontroli zleceń reklamowych czy wreszcie 

nakładania sankcji karnych na nadawców, takich jak np. zawieszenie emisji części programu, 

skrócenie czasu trwania koncesji, kary pieniężnej w wysokości do 3 proc. obrotów (!), czy też po 

prostu czasowe lub definitywne zabranie prawa do nadawanie. CSA ma również prawo nominacji 

zarządu France Television. France Television, podobnie jak TVP, również boryka się  z 

problemami, które wynikają z relatywnie, względem BBC, niskiej ściągalności 

abonamentu. Dlatego też od lat FT może i musi liczyć na dotacje budżetowe.  

Zupełnie inaczej funkcjonuje niemiecki system mediów elektronicznych, którego gruntowne 

przeobrażenia rozpoczęły się w 1981 roku, kiedy to Federalny Sąd Konstytucyjny orzekł konieczność 

zniesienia monopolu stacji państwowych. 2 stycznia 1984 r. pojawił się pierwszy nadawca prywatny 

– RTL.  

Sytuacja nadawcy publicznego z końcem lat 80. systematycznie się pogarszała – spadające wpływy 

reklamowe, spadek oglądalności (na rzecz prywatnych RTL, SAT1 i ProSieben), wreszcie brak zgody 

rządu na podniesienie abonamentu sprawiły, że w połowie lat 90. telewizja publiczna przechodziła 

poważny kryzys. Efektem tej sytuacji była ogólnokrajowa debata nad znaczeniem nadawcy 

publicznego, jego charakteru oraz sposobu realizowania misji publicznej. U progu 2000 roku udziały 

stacji publicznych – ARD i ZDF – oraz stacji komercyjnych – RTL, SAT1 i ProSieben – sięgały niemal 

80 proc. Rywalizacja mediów publicznych z prywatnymi nie doprowadziła do upodobnienia 

zawartości ramówki nadawcy publicznego do programów stacji komercyjnych. ARD i ZDF nadają 

więcej serwisów informacyjnych oraz programów publicystycznych. Stanowią one ponad 40 proc. 

oferty programowej obu stacji w ciągu doby. W przypadku RTL, SAT1 czy ProSieben można mówić 

o zaledwie kilkunastoprocentowym udziale tego typu audycji. Knut Hickethier uważa, że media 



 

6 |  

 

publiczne nie przejęły komercyjnych formatów konkurencji, inwestując w produkcje serialowe oraz 

audycje informacyjne9.  

Muszą jednak zastanawiać spadające wyniki oglądalności ARD i ZDF. Od niemal dwóch lat to RTL 

jest liderem rynku, a nie ARD, zaś SAT1 wyraźnie dogania ZDF (zob. 

http://www.press.pl/newsy/pokaz/24850,ARD-nie-jest-liderem-rynku-telewizyjnego-w-Niemczech 

oraz http://www.dnimediow.org/a42,60_lat_telewizji_publicznej_w_niemczech.html) 

Niemiecki model funkcjonowania mass mediów nazywany jest pluralistycznym systemem dualnym, 

w którym współwystępują silne media publiczne i prywatne. Charakterystyczną cechą systemu jest 

jego silna regionalizacja warunkowana przez federalną strukturę państwa. Ponadto, istotnym 

czynnikiem jest tzw. paralelizm polityczny, który przejawia się w zróżnicowaniu politycznym mediów 

i ich ideologicznych powiązań z określonymi partiami i środowiskami politycznymi. Jest to 

szczególnie widoczne w przypadku mediów elektronicznych, a w szczególności w silnej reprezentacji 

różnych partii politycznych oraz organizacji społecznych w radach mediów publicznych oraz w 

krajowych urzędach do spraw mediów (Landesmedienanstalten). Regulacją rynku mediów 

elektronicznych zajmują się kraje związkowe (landy).  

Warto zaznaczyć, iż od 1996 r. w Niemczech nie obowiązuje federalne prasowo prasowe, dlatego 

też silna decentralizacja i regionalizacja systemu medialnego ma szczególny wpływ na sposób jego 

funkcjonowania.  

Istotnym czynnikiem strukturyzującym rynek radiowo-telewizyjny w Niemczech są tzw. układy 

radiowo-telewizyjne – Rundfunkstaatsvertrag Staatsvertrag über den Rundfunk im vereinten 

Deutschland (wprowadzone od 1987 r.). W oparciu o takie porozumienia funkcjonuje ARD – 

publiczna telewizja i radio – oraz ZDF, drugi kanał telewizji publicznej.  

Bardzo ważnym elementem rozwoju systemów mediów elektronicznych w Niemczech jest 

orzecznictwo Federalnego Trybunału Konstytucyjnego (FTK). O uzyskaniu koncesji przez nadawcę 

prywatnego decydują nad Renem wspomniane urzędy do spraw mediów. Zgodnie z porozumieniami 

niemieckich landów taki urząd nie może odmówić przyznania koncesji koncernowi, jeśli posiadane 

przez niego stacje mają więcej niż 30 proc. udziału w widowni telewizyjnej. Nie bez znaczenia jest 

również federacyjna Komisja do Badania Koncentracji w Dziedzinie Mediów (KEK), która czuwa nad 

pluralizmem (kapitałowym oraz programowym) mediów.   

Niezależność nadawcy publicznego gwarantuje Niemcom dziewiąty układ radiowo-telewizyjny 

zawiązany między landami w 2007 r.. Zapisano w nim m.in. zobowiązanie do obiektywizmu, 

nadawania ponadpartyjnych przekazów oraz uwzględnienie zróżnicowania opinii i wyważanie 

poglądów w emitowanych programach10. Niemiecka telewizja publiczna pozyskuje środki 

                                              

9 K. Hickethier, The media in Germany, [w:] Markets and Myths: Forces for Change in the European Media, pod red. A. 

Weymouth’a, B. Lamizeta, London 1996. 
10 Rundfunkstaatsvertrag (Neunter Rundfunkänderungsstaatsvertrag), „Media Perspektiven”, I, 2007, s. 9.  

http://www.press.pl/newsy/pokaz/24850,ARD-nie-jest-liderem-rynku-telewizyjnego-w-Niemczech
http://www.dnimediow.org/a42,60_lat_telewizji_publicznej_w_niemczech.html


 

7 |  

 

przede wszystkim z abonamentu, ale także z reklamy i innych źródeł (skutecznym 

ściąganiem abonamentu – ponad 17 euro miesięcznie za każdy odbiornik telewizyjny –  

zajmuje się zewnętrzna instytucja, powołana w 1976 r,,: Gebühreneinzugszentrale 

(GEZ) z siedzibą w Kolonii). Układy radiowo-telewizyjne ograniczają swobodę nadawania 

materiałów reklamowych, np. w ARD i ZDF nie można nadawać reklam po godzinie 20.00 oraz w 

ogóle w niedziele i święta. W trzecim, regionalnym programie publicznym (program nadawców 

krajów związkowych), w ogóle nie ma reklam.  

Na straży niezależności każdej ze stacji publicznych oraz realizowana przez nie misji stoją trzy 

organy:  

 Rada radiowo-telewizyjna – jej celem jest reprezentowanie interesów widowni. Rady wyłaniane 

są przez parlamenty krajowe lub przez partie polityczne, związki zawodowe, kulturalne oraz 

gospodarcze. Jest to model „parlamentarny”. Rady wybierają intendenta, członków zarządu, 

zatwierdzają budżet, doradzają w sprawach programowych oraz czuwają nad zasadami 

kształtowania programu.  

 Zarząd kontroluje realizowanie linii programowej, zatwierdza projekty budżetu oraz kieruje 

instytucją. Warto podkreślić, że zarząd nie zajmuje się kwestiami programowymi.  

 Intendent, którego zatrudnia zarząd, odpowiedzialny jest właśnie za ramówkę, którą tworzy na 

podstawie uchwał rady radiowo-telewizyjnej. 

Należy także wspomnieć o włoskim nadawcy publicznym będącym w śmiertelnym uścisku 

komercyjnych stacji Silvio Berlusconiego. Zdaniem Umberto Eco (Rakiem. Gorąca wojna i populizm 

mediów, Kraków 2007) były premier Włoch odpowiedzialny jest za populistyczny charakter 

włoskiego dyskurs publicznego. To z kolei, według filozofa, w sposób drastyczny ogranicza wolność 

słowa, czyniąc swobodę przełączania kanałów iluzją nieskrępowanego wyboru. (zob. http://pl.ejo-

online.eu/138/polityka-medialna/medialny-populizm).  

Europa zna różne sposoby funkcjonowania nadawców publicznych. Brytyjski badacz Kevin Williams 

wyróżnia trzy modele funkcjonowania europejskich mediów publicznych11. Pierwszy, tzw. system 

sformalizowanej autonomii mediów –  zakłada istnienie mechanizmów zapewniających 

uniezależnienie polityki programowej od partii politycznych sprawujących władzę – taki system 

panuje w Wielkiej Brytanii, Irlandii czy Szwecji.  

Drugi model „polityki wobec mediów” zakłada oddelegowywanie do zarządów spółek 

medialnych reprezentacji wszystkich, głównych partii politycznych i środowisk z nimi związanych – 

np. Niemcy, Dania, Holandia i Belgia.  

Trzeci model – „polityki wobec mediów” zakłada, że rząd i inne agendy państwa mogą 

bezpośrednio interweniować w poczynania nadawców. Tak dzieje się np. w Grecji, Włoszech i 

Francji.  

                                              

11 K. Williams, Media w Europie, przekł. A. Piwnicka, Warszawa 2008, s. 65. 

http://pl.ejo-online.eu/138/polityka-medialna/medialny-populizm
http://pl.ejo-online.eu/138/polityka-medialna/medialny-populizm


 

8 |  

 

Polski system funkcjonowania mediów publicznych zdaje się nie mieścić wprost w tej typologii. Z 

jednej strony istnieją prawne gwarancje niezależności mediów publicznych (kaskadowa struktura 

wyłaniania władz – konkursy), z drugiej zaś stanowiska w telewizji publicznej stanowią kartę 

przetargową w różnych ustaleniach rządzących partii koalicyjnych. Wreszcie zdarzają się incydenty 

bezpardonowego ingerowania ze strony polityków w zawartość określonych programów 

telewizyjnych12.   

Europejskie media publiczne można podzielić ze względu na trzy czynniki: metody finansowania 

telewizji publicznej, charakter stosunków między nadawcami a organami państwa oraz 

rozumienie i nastawienie do misji publicznej13. Te trzy kryteria mogą stanowić matrycę oceny 

efektywnego funkcjonowania mediów publicznych w poszczególnych krajach.  

Polski nadawca publiczny boryka się obecnie z wieloma problemami, ryzykami oraz ograniczeniami. 

Od kłopotliwego zdefiniowania charakteru misji publicznej, przez problematyczną niezależność 

instytucjonalną i decyzyjną, po ogromne problemy finansowe, wynikające z dramatycznie 

padających rok do roku wpływów abonamentowych (nie można zapomnieć o fatalnym w skutkach 

zniechęcaniu obywateli do płacenia abonamentu rtv przez samych polityków14). Należy też 

pamiętać, że wyłącznie ze środków publicznych finansowane są w Europie już tylko trzy 

telewizje – BBC w Wielkiej Brytanii, NRK w Norwegii oraz SVT w Szwecji. Tam jednak 

ściągalność abonamentu jest bliska 90 proc.  

W Polsce nie funkcjonują żadne fundusze, wspierające audycje misyjne, przez co 

ambitne programy w TVP stanowią obciążenie dla nadawcy w nierównej konkurencji ze 

stacjami prywatnymi. Dla przykładu, w Austrii funkcjonują aż cztery fundusze 

dedykowane mediom elektronicznym (fundusz digitalizacyjny, fundusz telewizji 

(Fernshefonds Austria), fundusz nadawania niekomercyjnego (Fonds zur Förderung des 

nichtkommerzielle Rundfunks) oraz fundusz nadawców prywatnych (Fonds zur 

Förderung des privaten Rundfunks).  

TVP, stając w szranki ze stacjami komercyjnymi, jest zmuszona do skracania programów 

informacyjnych, publicystycznych, kulturalnych, czy też edukacyjnych oraz do przenoszenia ich na 

nieatrakcyjne godziny nadawania. Efektem tej nierównej konkurencji – jak przekonuje Kevin 

Williams – jest to, iż (…) zmienia się także sposób relacjonowania polityki w telewizji. Coraz bardziej 

skupia się na rytuałach i osobowościach, a nie na politycznych zagadnieniach (…) 

natychmiastowość i emocjonalność przekazu zyskują przewagę nad wyjaśnianiem i szczegółową 

analizą zjawisk. Bardziej nośne są krótkie, ostre i sensacyjne wejścia  (…). Ze zmian korzystają te 

partie i ci politycy, którzy komunikują się w sposób emocjonalny, przez co obniża się poziom debaty 

publicznej. Skutek jest taki, że w politykach rodzi się cynizm, w wyborcach – apatia, a 

                                              

12 Np. http://wyborcza.pl/1,75478,10805527,TVP__naciski__szpiegowanie.html (odczyt: 1.06.2012 r.) 
13 K. Williams, Media w Europie, przekł. A. Piwnicka, Warszawa 2008, s. 73. 
14 Zob. http://blog.rp.pl/szuldrzynski/2012/01/10/zgubne-skutki-sluchania-premiera-tuska/ (odczyt: 1.06.2012 r.). 

http://wyborcza.pl/1,75478,10805527,TVP__naciski__szpiegowanie.html
http://blog.rp.pl/szuldrzynski/2012/01/10/zgubne-skutki-sluchania-premiera-tuska/


 

9 |  

 

społeczeństwo traci zainteresowanie polityką15. Te właśnie te zjawiska wykluczają nadawców 

publicznych z prestiżowego grona mediów opiniotwórczych. 

 

Czy kontrolną rolę wolnych mediów może przejąć dziennikarstwo obywatelskie? 

 

W kontekście rosnących kosztów wydawania dzienników i tygodników opinii coraz ważniejszym 

staje się pytanie, o to czy rolę  kontrolera władzy nie przejmą media obywatelskie i dziennikarstwo 

internetowe?  

 

By odpowiedzieć na tak postawione pytanie, należy wyjaśnić, czym jest dziennikarstwo 

obywatelskie. Czy uprawianie dziennikarstwa jest zawodem, który zakłada pewną misyjność, czy też 

może po prostu określoną czynnością, a jeśli tak, to kto zasługuje na miano dziennikarza? Brytyjscy 

badacze, Anderson i Ward16, przekonują, że dziennikarstwo obywatelskie (zwane też 

uczestniczącym) polega na angażowaniu się obywateli w zbieranie, relacjonowanie, komentowanie i 

rozpowszechnianie relacji z wydarzeń. (…) Celem tych działań jest dostarczanie niezależnych, 

wiarygodnych, dokładnych informacji z wielu obszarów, co jest potrzebne do funkcjonowania 

demokracji. Badacze stoją na stanowisku, iż dziennikarstwo to zawód (weberowskie powołanie – 

ang. calling), a nie czynność. Dziennikarz jest bowiem zobowiązany do przynajmniej pięciu rzeczy: 

służby społeczeństwu (dziennikarstwo „psem łańcuchowym” demokracji, obowiązek poszukiwania 

informacji etc.), obiektywizmu (bezstronność, neutralność, sprawiedliwość – więc i wiarygodność), 

autonomii (wolność, niezależność), natychmiastowości (prędkość dostarczania relacji z wydarzeń 

wpisana w pojęcie „wiadomości”) oraz etyki zawodowej (odpowiedzialność, potwierdzenie, 

prawomocność)17.  Cytowani autorzy wyróżniają też cztery kategorie angażowania się obywateli w 

publikowanie w internecie treści o charakterze dziennikarskim. Są to:18 

1. Wzrost interakcji między zawodowym dziennikarzem i obywatelem: świadkowie różnych 

wydarzeń są niejednokrotnie głównym źródłem dziennikarskich relacji, np. relacje świadków i 

ofiar bombowych (nagrania i zdjęcia telefoniczne) w Londynie w lipcu 2005 r. były 

wykorzystywane wprost w serwisach informacyjnych mainstreamowego BBC oraz na 

alternatywnych, obywatelskich blogach w Internecie.  

2. Uzupełniające dziennikarstwo obywatelskie: informacje oraz opinie pochodzące od obywateli 

traktowane jako uzupełnienie profesjonalnych materiałów dziennikarskich – dyskusje, wpisy, 

komentarze na portalach mediów mainstreamowych.  

                                              

15 K. Williams, Media w Europie, przekł. A. Piwnicka, Warszawa 2008, s. 72.  
16 Przyszłość dziennikarstwa w dojrzałych demokracjach, pod red. P. J. Andersona, G. Warda, przekł. A. Piwnicka, Warszawa 

2010, s. 140 i n.  
17 Tamże, s. 146. 
18 Tamże, s. 143-145.  



 

10 |  

 

3. Dziennikarstwo obywatelskie powstające przy pomocy dziennikarzy: materiały tworzone / 

współtworzone przez obywateli przy współudziale / w oparciu o zachętę dziennikarzy mediów 

instytucjonalnych (publikowanie blogów czytelniczych, zachęcanie do kompilowania przez 

obywateli materiałów archiwalnych danego medium etc.). 

4. Konkurencyjne dziennikarstwo obywatelskie: wiadomości obywatelskie jako alternatywa dla 

mediów instytucjonalnych, swoista kontrola mediów mainstreamowych. Przykładem mogą być 

blogi powstające jak grzyby po deszczu po zamachach na WTC w 2001 r., kiedy to obywatele 

informowali o faktach, których nie można było odnaleźć w przekazach mediów 

instytucjonalnych19. 

Wynika z tego, iż dziennikarstwo obywatelskie będzie zyskiwać na znaczeniu (zwłaszcza dzięki 

zasadzie wzajemności i obustronności. Obywatele-odbiorcy cały czas kontrolują obywatela-

nadawcę, zawiązuje się miedzy nimi nić partnerska, w której każdy każdego sprawdza, tu i teraz, 

wytyka przesadę i piętnuje nieścisłości. To bez wątpienia największa zaleta obywatelskiego 

dziennikarstwa internetowego). Przesadzone wydają się jednak proroctwa, iż to właśnie media 

alternatywne, obywatelskie, internetowe będą w sposób decydujący kształtowały opinię publiczną. 

Niemniej, dziennikarstwo obywatelskie, którego przejawem mogą być opiniotwórcze blogi, konta na 

Twitterze i Facebook’u, fora internetowe, czy różnorodne wortale, nie ulega presji komercjalizacji – 

nie generuje niebotycznych kosztów. Jednocześnie nie obowiązuje ich cykl wydawniczy, są w pełni 

edytowalne i hipertekstualne, umożliwiają permanentną interakcję, a także odtworzenie całego 

przebiegu określonego problemu, zagadnienia, tematu. Wszystko to jest możliwe dzięki 

nieograniczonym pokładom miejsca, jakie oferuje Internet.  

W wirtualnej przestrzeni mamy do czynienia ze swego rodzaju „archiwum rzeczywistości”, którą 

możemy swobodnie „przewijać” i „odtwarzać” ponownie, gdyż wszystkie wpisy, komentarze, opinie i 

analizy można bez trud odnaleźć w zasobach internetu. Wystarczy nieco dalej przewinąć suwak 

przeglądarki. Te ogromne zalety internetowych materiałów dziennikarskich mają jednak potworne 

ograniczenie: Rzesza ludzi na świecie nie może nawet marzyć o komputerze i umiejętnościach w 

jego obsługiwaniu, a co dopiero o dostępie do internetu i kompetentnym, selektywnym korzystaniu 

z jego zasobów. Wiele osób jest wykluczonych cyfrowo nawet w Polsce - nie ze względu na 

ograniczenia ekonomiczne, ale mentalne, a także brak odwagi, niechęć, stronienie od nowych 

technologii. To główne powody nieuczestniczenia – zwłaszcza starszych pokoleń Polaków – we 

wspólnocie sieciowej. Dlatego opiniotwórcze media drukowane i cały czas odgrywają i będą nadal 

odgrywać ważną rolę w kształtowaniu opinii publicznej.  

 

 

                                              

19 Zob. S. Allen, Kultura newsów, przekł. A. Sokołowska, Kraków 2006.  


