Zagadnienie inkluzji i ekskluzji społecznej w środowisku naukowym pedagogów. Perspektywa teoretyczna i propozycja pomiaru

Abstract
Badania nad problematyką społecznej afiliacji wśród badaczy są szczególnie obiecująca w przypadku pedagogiki. Dzieje się tak za sprawą jej interdyscyplinarnego charakteru oraz różnorodności perspektyw teoretycznych i obszarów badawczych. To czyni z niej wygodne laboratorium umożliwiające obserwację procesów społecznej inkluzji i ekskluzji w społeczności naukowej skupionej wokół zagadnień edukacji. Zastosowanie teorii autokategoryzacji stanowi okazję do przyglądania się czynnikom decydującym o powstawaniu i utrzymywaniu się środowiskowych frakcji i indywidualnego zaangażowania ich poszczególnych przedstawicieli. Teoria ta tworzy dogodną perspektywę w zakresie pomiaru włączenia i wykluczenia społecznego w środowisku nauki umożliwiając sięganie po ugruntowane rozwiązania oparte na idei dystansu. Do takich należą skale wizualne.

An investigation of social affiliation among researchers is particularly promising in the case of pedagogy. This is facilitated by its interdisciplinary nature, diversity in terms of theoretical perspectives and research areas. This makes it a convenient laboratory to allow observation of social processes of inclusion and exclusion in the research community focused on the education. The application of self-categorization theory provides an opportunity to perceive the factors determining the formation and maintenance of environmental factions and individual involvement of individual representatives. Thus creating a clearer perspective to measurement of inclusion and exclusion in the social environment of science, especially using solutions based on idea of distance, like visual scale.
Description
Keywords
Citation
Pasikowski, S. (2016). Zagadnienie inkluzji i ekskluzji społecznej w środowisku naukowym pedagogów. Perspektywa teoretyczna i propozycja pomiaru. Przegląd Badań Edukacyjnych, 22 (1), 203-219.
Belongs to collection