Edukacyjna funkcja produkcji i możliwości jej implementacji w polskim systemie edukacyjnym

Abstract
Wyniki badań naukowych potwierdzają powszechne przekonanie, że wiedza i umiejętności nabywane w procesie edukacji wpływają znacząco na rozwój gospodarki. Procesy edukacyjne wpływają bezpośrednio na kształtowanie wartości kapitału ludzkiego społeczeństwa a ten kapitał jak powszechnie wiadomo wpływa na rozwój gospodarczy. Inwestowanie w edukację zatem może wpływać na tempo rozwoju gospodarczego. W każdej nowoczesnej gospodarce nakłady na edukację pochłaniają znaczącą część budżetu państwa. Celowe zatem jest kontrolowanie efektywności tych nakładów oraz określenie zależności wpływających na wielkość kapitału ludzkiego. Za jedną z metod określenia efektywności funkcjonowania edukacji może być uznana edukacyjna funkcja produkcji. Metoda ta pozwala na określenie wzajemnego oddziaływania różnych czynników wpływających na końcowe efekty edukacyjne. Poznanie zatem tych czynników powinno pozwolić na efektywne sterowanie procesami edukacyjnymi społeczeństwa. Pomiar procesów edukacyjnych jest procesem skomplikowanym, obejmuje bowiem wiele aspektów niemierzalnych lub trudno mierzalnych. Celowe zatem jest zastosowanie metod ekonometrycznych, pozwalających na modelowanie rzeczywistości i  w efekcie wyznaczenie matematycznego odwzorowania edukacyjnej funkcji produkcji. Idea edukacyjnej funkcji produkcji należy do rozwiązań uniwersalnych. Jednak zastosowanie jej wymaga dostosowania do analizowanego systemu edukacyjnego. Zwrócić należy uwagę, że systemy edukacyjne poszczególnych państw znacznie się od siebie różnią, zatem słusznym wydaje się dostosowanie modelu edukacyjnej funkcji produkcji do systemu edukacyjnego analizowanego państwa. Wynikiem przedstawionych analiz jest następująca teza: dostosowanie modelu edukacyjnej funkcji produkcji do analizowanego systemu edukacyjnego może dostarczyć narzędzia do analiz efektywności systemu edukacyjnego. Celem niniejszej publikacji jest wskazanie teoretycznych możliwości analizy procesów edukacyjnych w  polskich warunkach z  zastosowaniem edukacyjnej funkcji produkcji.
Description
Keywords
Citation
Polcyn, J., 2013, Edukacyjna funkcja produkcji i możliwości jej implementacji w polskim systemie edukacyjnym, W: Pają k, K., Polcyn, J. (red.), Współczesne problemy ekonomii i gospodarki. Seria: Czwartki u Ekonomistów, Tom I. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica w Pile. s.115-125