Uzależnienie od uczenia się – rozpowszechnienie zjawiska oraz potencjalne oddziaływania terapeutyczne i profilaktyczne

Abstract
Rozwój współczesnej gospodarki i przemiany na rynku pracy wymuszają na pracownikach ciągłe podnoszenie kompetencji i kwalifikacji. Osoby, które nie potrafią uczyć się szybko lub które nie chcą podnosić kwalifikacji, są wykluczane z rynku pracy. Ta ciągła presja pojawia się już na etapie kształcenia w ramach systemu edukacji i może sprawić, że zaangażowanie w uczenie się przybierze dysfunkcjonalną formę uzależnienia od uczenia się. Uzależnienie to definiuje się w podobny sposób jak uzależnienie od pracy. Szacuje się, że problem uzależnienia od uczenia się może dotyczyć od 8% do 10% populacji. Opierając się na wiedzy z zakresu pracoholizmu, można zaproponować potencjalne oddziaływania profilaktyczne i terapeutyczne dla osób uzależnionych od uczenia się lub zagrożonych tym uzależnieniem.
Description
Keywords
Citation
Atroszko, P., Atroszko, B. Uzależnienie od uczenia się – rozpowszechnienie zjawiska oraz potencjalne oddziaływania terapeutyczne i profilaktyczne. [w:] „Psychospołeczne aspekty zdrowia", red. nauk. A. Nawrocka, F. Makurat, R. Breska, Wydawnictwo Athenae Gedanenses, Gdańsk 2015, s. 33-49.