Josepha Ratzingera teologia męczeństwa

Abstract
J. Ratzinger ukazuje męczennika jako świadka Jezusa Chrystusa, w którym Pan na nowo cierpi. Męczeństwo jest złożeniem życia w ofierze, w zjednoczeniu z ofiarą Jezusa Chrystusa. Męczennik zespala się z paschą Pana i wraz z Nim staje się Eucharystią. Męczennicy są znakiem Bożego działania w Kościele. Martyrologiczny charakter ma posługa biskupa Rzymu. W uległości Panu niesie on osobistą odpowiedzialność za wszystkie Kościoły mocą miłości gotowej na oddanie życia. Męczeństwem może być także cierpienie przez Kościół i w Kościele. Męczennik pełni istotną rolę wobec państwa wskazując swoim sprzeciwem granice doczesnej władzy, które wyznacza sumienie człowieka. Charakteryzuje go przede wszystkim posłuszeństwo prawdzie, którą odkrywa w głębi sumienia. Sprzeciwia się niegodziwym wymaganiom władzy ale nie szuka realizacji własnych upodobań. Służy Ewangelii gotowy na cierpienie ale równocześnie z pokorą dostrzega własne grzechy i nie wywyższa się ponad wspólnotę Kościoła. Także w świecie pełnym ucisku potrafi cieszyć się obecnością Boga. Cierpienie męczenników wskazuje drogę refleksji teolo-gicznej. Ich świadectwo porusza serca niewierzących, wydaje owoce dla przyszłego życia Kościoła. Męczennicy wspierają chrześcijanina na drodze zbawienia. Pamięć o tych świadkach wiary jest niezbywalnym elementem chrześcijańskiej tożsamości.

J. Ratzinger shows a martyr as a witness of Jesus Christ in whom Our Lord suffers anew. Martyrdom is the sacrifice of a life in union with the sacrifice of Jesus Christ. A martyr participates in union with the Paschal mystery of Our Lord and united with Him becomes the Eucharist. Martyrs are a sign of God’s presence in the Church. The bishop`s of Rome ministry has the nature of martyrdom. In submission to Our Lord the Pope bears a personal responsibility to the extent of martyrdom for all the churches. Martyrdom can also be experienced in the form of suffering within the Church. A martyr has an important role in society by resisting and delineating the boundaries of au-thority as based on his own conscience. This is characterized by obedience to the truth, which he also finds in the conscience. A martyr resists the unjust rules of authority but does not seek to attain his own desires. He serves the Gospel, is ready to suffer and humbly recognizes his own sins so he does not elevate himself above the church community. In a world filled with injustice he is able to find the presence of the Lord God. The suffering of martyrs gives us much theological reflection. Their witness touches the hearts of unbelievers and thus bears fruit for the future of the Church. Martyrs assist a Christian on his road to salvation. The memory of these witnesses to the faith is an important element of our Christian identity.
Description
Keywords
Citation
Grzegorz Bachanek, Josepha Ratzingera teologia męczeństwa, "Warszawskie Studia Teologiczne" 2012, nr 1, s. 141-154.
Belongs to collection