Między swoistością a uniwersalnością w metodologii badań pedagogicznych

Abstract
Swoistość i uniwersalność, to pojęcia wokół których orbitują przynajmniej dwa podstawowe podziały w metodologii badań empirycznych: podział ze względu na cele oraz podział na badania jakościowe i ilościowe. To i podobne rozróżnienia są podłożem toczących się dyskusji wokół własności pedagogiki jako dyscypliny oraz przedmiotu jej badań . W płaszczyźnie metodologicznej wyznaczają jednak zasadniczo linię podziałów w zakresie teorii i praktyki badań empirycznych, w dodatku bardzo często kreślonych w schemacie opozycji odwołujących się do rozróżnienia 'swoiste - uniwersalne'. Poświęcenie uwagi temu rozróżnieniu jest okazją do wskazania dylematów i aporii związanych z przyjmowaniem bezwzględnych i redukcyjnych rozgraniczeń, ale także sposobów radzenia sobie z nimi w praktyce badawczej. Tym kwestiom podporządkowana jest struktura tekstu.

Specificity and universality are concepts that define two basic divisions in the empirical research methodology: division by research goals and division into qualitative and quantitative research. This and similar distinctions are the basis of the ongoing discussion of pedagogy as a discipline and the subject of its research. In the methodological plane, however, they are essentially a divisive line in the theory and practice of empirical research, in addition to very often plotted in the scheme of opposition referring to the distinction on 'unique - universal' . Focus on this distinction is an opportunity to point out the dilemmas associated with adopting absolute and reductive demarcations, but also how to deal with them in research practice. These issues are subordinated to the structure of the paper.
Description
Keywords
Citation
Pasikowski S. (2017). Między swoistością a uniwersalnością w metodologii badań pedagogicznych. W: D.Kubinowski, M.Chutorański (red.), Pedagogika jako humanistyczno-społeczna nauka stosowana: konsekwencje metodologiczne. Kraków: Impuls, 69-82.