Bezpieczeństwo w edukacji: perspektywa ucznia. Szkolne programy profilaktyczne

Abstract
W artykule przedstawiono problem bezpieczeństwa w szkole z perspektywy ucznia. Wskazano na konieczność systemowych rozwiązań dotyczących radzenia sobie ze zjawiskami agresji i przemocy w szkole oraz potrzebę wprowadzania programów profilaktycznych do szkół. Przedstawiono analizę dotyczącą podejmowanych do tej pory przez szkoły działań profilaktycznych, które nie doprowadziły do spadku najczęstszych zachowań patologicznych wśród dzieci i młodzieży. Zaprezentowano skuteczny program zapobiegania agresji w szkole D. Olweusa uwzględniający środki zaradcze na poziomie szkoły, klasy i jednostki oraz modelowy Trening Zastępowania Agresji (ART) rekomendowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Description
Keywords
Citation
Dankiewicz, M. (2015). Bezpieczeństwo w edukacji: perspektywa ucznia. Szkolne programy profilaktyczne. Kultura Bezpieczeństwa. Nauka - Praktyka - Refleksje, 17, 40-51.
Belongs to collection