Empowerment w organizacji czyli siła w pracownikach

Abstract
W rozdziale zostało opisane pojęcie empowermentu ujęte z perspektywy psychologicznej i organizacyjnej oraz podejście integrujące obie te perspektywy. Przedstawiono definicje empowermentu prezentujące to zjawisko jako złożone i wielowymiarowe, o szerokim zakresie, obejmujące prawie wszystkie sfery funkcjonowania organizacji. Został określony cel nadrzędny, którym jest poprawa efektywności podejmowanych przez pracowników działań poprzez ich wzmocnienie i usamodzielnienie, oraz cele szczegółowe wprowadzania tej strategii w organizacji, a także środki służące ich osiągnięciu. Wymieniono warunki i zasady usprawniania organizacji oraz wymagania dotyczące pracownika i kadry zarządzającej. Opisano możliwe pozytywne i negatywne skutki wprowadzenia empowermentu do organizacji oraz charakterystykę wykorzystania tej strategii w polskich organizacjach, w tym typową dla nich kulturę nieufności. Wskazano na konieczność kształtowania odpowiednich postaw pracowniczych oraz promowania idei zarządzania przez empowerment już na etapie edukacji.
Description
Keywords
Citation
Dankiewicz, M. (2016). Empowerment w organizacji czyli siła w pracownikach. W: A. Hennel-Brzozowska (red.), Empowerment czyli dodawanie siły w praktyce psychologicznej. Kraków: Wydawnictwo Scriptum, s. 237-256.