Blokowanie geograficzne w świetle prawa konkurencji Unii Europejskiej

Abstract
The basic subject-matter of this article is the assessment of geo-blocking under EU competition law. It refers to situation, whereby retailers and digital content providers prevent online shoppers from purchasing consumer goods or accessing digital content services because of the shoppers’ location or country of residence. Currently, this specific cross-border Internet restriction has been one of the key concerns of the European Commission, which, on 6 May 2015, launched an antitrust competition inquiry into the e-commerce sector in the European Union. Initial findings from the sector inquiry show that geo-blocking is widespread in the EU. The question is whether Art. 101(1) TFEU is a sufficient and appropriate tool to actively strengthen the functioning Single Digital Market through combating “unjustified” geo-blocking.

Podstawowym celem niniejszego artykułu jest ocena blokowania geograficznego w świetle prawa konkurencji Unii Europejskiej (UE). Geoblokowanie odnosi się do sytuacji, w której sprzedawcy detaliczni i dostawcy treści cyfrowych uniemożliwiają klientom internetowym kupowanie towarów konsumenckich lub korzystanie z usług dostępu do zasobów cyfrowych z powodu lokalizacji lub państwa zamieszkania osoby kupującej. Obecnie to szczególne transgraniczne ograniczenie sprzedaży internetowej jest jedną z głównych trosk Komisji Europejskiej, która 6 maja 2015 roku rozpoczęła badanie sektorowe prawa konkurencji UE w handlu elektronicznym. Wstępne wnioski z badania sektorowego wskazują, że blokowanie geograficzne jest powszechne w Unii. Powstaje zatem pytanie, czy art. 101 (1) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) jest wystarczającym i odpowiednim narzędziem do czynnego wzmocnienia funkcjonowania Jednolitego Rynku Cyfrowego poprzez zwalczanie „nieuzasadnionego” geoblokowania.
Description
Keywords
Citation
Belongs to collection