Katedra Arabistyki i Islamistyki Artykuły / Articles
Recent Submissions
-
Between the lines of the Ḥafṣ and Warš readings of the Qur’an. The Qur’an as a literary testimony to its own meanings
(Polska Akademia Nauk, 2022)The paper exemplifies chosen textual variants extant in Qur’an versions in the Islamic world, focusing on printed readings according to Ḥafṣ ʿan ʿĀṣim and Warš ʿan Nāfiʿ, against the historical background of Ibn Muǧāhid’s ... -
Claude Gilliot i badania nad Koranem jako tekstem literackim
(Dom Wydawniczy Elipsa, 2021)Claude Gillot (b. 1940) is a known French scholar of Arabic & Islamic studies, representative of the modern French school of Qur’anic studies, focusing on the oldest Arabic-Muslim writings. His academic investigations ... -
العرب مصدر إلهام لمبدعين بولنديين (Al-ʿArab maṣdar ilhām li-mubdiʿīn būlandiyyīn)
(الناشي الأسبوعي (An-Nāšir al-Usbūʿī), 2019-01) -
Mowa ciała: od jawnej do ukrytej
(Uniwersytet Warszawski, Katedra Arabistyki i Islamistyki, 2016)Świat arabski jest żywiołowy, jego mieszkańcy nie żałują gestów, ruchów i mimiki, przy pomocy których zwracają się nieustannie do otoczenia i rozmówców, dając upust emocjom. To zachowanie wynika z postawy ... -
„Czy możemy poprawiać i kształtować nasze ciała poprzez sport?” – ciało a sport w kulturze muzułmańskiej
(Uniwersytet Warszawski, Katedra Arabistyki i Islamistyki, 2016)Islam reguluje i normuje każdą sferę życia, zatem również dla wszelkiej aktywności związanej z szeroko rozumianym sportem muzułmanie starali się, i nadal starają, znaleźć podstawy w religii. Szukają ich poprzez ... -
Flavorings in Context: Spices and Herbs in Medieval Near East
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)Throughout history, the approach towards imported spices varied from culture to culture. In medieval and early post-medieval Europe, where spices became an exotic object of temporary desire, they were often used unskillfully ... -
The Doctrine of muḫammisa according to Muslim Heresiography
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)The article presents the doctrine of muẖammisa according to Muslim heresiography. The muḫammisa is one of ġulāt groups. This term is applied to groups accused of exaggeration (ġuluww) in religion and has covered a lot of ... -
Al-Ǧāḥiẓ and ‘Abd al-Ǧabbār on the Necessity of Imamate. A Note on the Fate of Mu‘tazilite Political Ideas
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)The article is devoted to some aspects of the political theory of the eminent Arab thinker Al-Ǧāḥiẓ (d. 869), especially in the context of his influence on later generations of religious and political thinkers, in this ... -
The Grammatical Treatise Al-Mufaṣṣal fī ṣan‘at al-i‘rāb of Abū al-Qāsim az-Zamaḫšarī (Died 1144 A.D.) – a Masterpiece of Arab Grammar
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)Abū al-Qāsim az-Zamaḫšarī’s (1075–1144) grammatical treatise Al-Mufaṣṣal fī ṣan‘at al-i‘rāb is one of the main and most acknowledged philological masterpieces of the classical Arabic. The aim of this article is to shed ... -
Šawqī Ḍayf (1910–2005). Biography, Method, Bibliography
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)The Article contains a biography and full bibliography of an eminent Egyptian scholar in the field of literature and linguistics, Šawqī Ḍayf. -
The Ways of Expression of Cultural Norms in the Egyptian Dialect
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2011)In this paper I am going to present the ways in which the Egyptian dialect renders social norms, which will be illustrated by the examples of expressions regarding human- to-human interaction. This provides an outline of ... -
An Alternative Insight into the First Centuries of Islam on the Iberian Peninsula – Problems of Historiographic Sources Concerning the Early Islamic History of Al-Andalus
(Komitet Nauk Orientalistycznych Polskiej Akademii Nauk; Dom Wydawniczy Elipsa, 2012)The stream of historical revisionism within the Orientalist scholarship has offered in recent years a number of intriguing theories attempting to undermine some of the conventional concepts of the Arab-Muslim early history ... -
Złota kula spadająca do błękitnych wód (mitologia Al-Dżaziry)
(Ibidem, 2009)Współcześnie antropolodzy chętnie widzą w mediach rodzaj nowoczesnej mitologii2, co oznacza, że światu potrzeba nowych wartości w starych, wypróbowanych formach. Fascynacja treścią przekazów i postaci medialnych, do granic ... -
Symbol Kataru – poeta i orator Katari Ibn al-Fudża’a
(Ibidem, 2009)Pustynne tereny, na których położony jest dzisiejszy Katar, nie mogą poszczycić się wieloma wybitnymi postaciami, które zaznaczyły się w dziejach kultury arabsko-muzułmańskiej w okresie średniowiecznym, czyli w czasach jej ... -
Chrześcijanie w Katarze
(Ibidem, 2009)W marcu 2008 r. Katar dołączył do grona tych państw regionu Zatoki Perskiej, w których mogą oficjalnie działać instytucjonalne struktury Kościoła rzymskokatolickiego. Na mocy dekretu głowy państwa, emira szajcha Hamada Ibn ... -
Kobiety w sferze publicznej: edukacja, gospodarka i polityka
(Ibidem, 2009)Patrząc na Katar przez pryzmat zmian zachodzących w zakresie funkcjonowania kobiet w życiu społecznym, można powiedzieć, że jest to kraj wielu pozornych sprzeczności. Pod względem udziału kobiet w populacji studentów zajmuje ... -
Ku dywersyfikacji: polityka gospodarcza Kataru
(Ibidem, 2009)Katar należy do najzamożniejszych krajów świata, z PKB per capita w wysokości 63 tys. USD (2006)2. Od kilku lat państwo to cechuje się wysokim wzrostem gospodarczym, który w 2006 r. osiągnął 8,8%3. Wraz z Arabią Saudyjską, ... -
The world of kebab. Arabs and gastronomy in Warsaw
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011)This essay is a result of fieldwork carried out by me between April and August 2011 in various restaurants serving Arabic food in Warsaw. It is based on 30 indepth interviews not only with the owners of venues, but also ... -
Muslims in Europe: different communities, one discourse? Adding the Central and Eastern European perspective
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011)There is an old Polish saying, “każda pliszka swój ogonek chwali”1 meaning that everyone emphasizes their good points. Being a representative of a country of approximately 40 thousand Muslims (for around 38 million citizens) ... -
Literature of the Polish Tatars
(Faculty of Oriental Studies, University of Warsaw, 2011)The literature of Polish Tatars reflects their complicated history. A specific trait of the PolishLithuanianBelarusian Tatar population is their use of Arabic script for the notation of their Slavic language as early as ...