Oferta sklepików szkolnych i jej związek z preferencjami żywieniowymi dzieci i młodzieży w wybranych szkołach powiatu wejherowskiego

Abstract
Postawy i zachowania żywieniowe kształtowane są od najmłodszych lat. Pomimo, że szczególną rolę w tym zakresie pełni rodzina, to ilość czasu spędzanego przez dzieci w szkole powoduje, iż instytucja ta odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu postaw i zachowań żywieniowych dzieci. Wspólne działania rodziców, nauczycieli, rady rodziców, dyrektorów szkół, właścicieli sklepików i jednostek samorządowych mogą przynieść korzystne efekty w przeciwdziałaniu nadwadze i otyłości wśród dzieci, a w konsekwencji także osób dorosłych. Oferta sklepików często nie spełnia zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia (IŻiŻ), co wykazały kontrole Najwyższej Izby Kontroli (NIK). Celem badania jest ocena oferty sklepików szkolnych, częstości i asortymentu spożywanych przez dzieci i młodzież produktów oraz analiza dostosowania oferty sklepików szkolnych do potrzeb kształtowania właściwych nawyków żywieniowych. Badaniem objęto szkoły podstawowe i gimnazjalne z terenu powiatu wejherowskiego. Przeprowadzono je metodą ankiety bezpośredniej skierowanej do uczniów i właścicieli sklepików szkolnych. Stwierdzono, że asortyment oferowany w sklepikach nie odpowiada potrzebom żywieniowym dzieci i młodzieży. Dzieci w wieku 10-13 lat nadmiernie często kupują słodycze (żelki, batony itp.) oraz napoje „kolorowe” gazowane i niegazowane, dlatego konieczne jest podjęcie stosownych działań edukacyjnych uwzględniających istniejące preferencje żywieniowe dzieci i młodzieży, które uznać można w świetle obowiązującej wiedzy z zakresu żywienia za prawidłowe.
Description
Keywords
Citation