Funkcjonowanie uwagi u dzieci w wieku wczesnoszkolnym: grupy ryzyka
Abstract
Artykuł prezentuje wyniki badań, których celem było zdiagnozowanie poziomu funkcjonowania uwagi dzieci w wieku wczesnoszkolnym (klasy I-III) wraz z wyłonieniem ewentualnych grup ryzyka. W badaniach przeprowadzonych w dwóch poznańskich szkołach podstawowych wzięło udział 256 osób, z czego 33% to uczniowie z klas I, 31% z klas II i 36% z klas III. Pomiarom poddano takie parametry uwagi, jak: koncentracja, spostrzegawczość, impulsywność, nieuważność oraz zdolność hamowania poznawczego. Do pomiaru hamowania poznawczego zastosowano trójkolorową wersję zadania Stroopa (1935), natomiast pozostałe parametry zbadano za pomocą Testu Badania Uwagi D2 autorstwa R. Brickenkampa w polskiej adaptacji E. R. Dajek (2003). Do analizy wyników zastosowano metodę analizy skupień na przypadkach wg procedury k średnich. Dla wszystkich grup wiekowych łącznie wyodrębniono pięć istotnie różniących się między sobą podgrup dzieci, które ze względu na sposób organizacji parametrów uwagi (profil uwagi) nazwano kolejno: „przeciętni”, „skoncentrowani”, „nieskoordynowani”, „impulsywni” i „rozkojarzeni”. Jedynie w przypadku skupienia „przeciętni” i „skoncentrowani” zaobserwowano istotną dominację określonych grup wiekowych. W przypadku „przeciętnych” większość stanowili pierwszoklasiści, zaś w przypadku „skoncentrowanych” - uczniowie klas III. Istotne różnice w liczebności pod względem płci ujawniły się tylko w skupieniu „impulsywni”, gdzie znalazło się więcej dziewczynek.
Collections
- Artykuły / Articles [16161]