Nowoczesne trendy w zarządzaniu a doskonalenie zarządzania

Abstract
Zmienne otoczenie organizacji, niepewność i ryzyko zmuszają do poszukiwania metod i koncepcji zarządzania, które zagwarantowałyby rozwój organizacji i umocniły jej pozycję konkurencyjną. Celem pracy jest pokazanie roli i znaczenia nowoczesnych metod zarządzania oraz wskazanie na ich przydatność w procesie doskonalenia zarządzania. Koncepcje zarządzania posiadają dynamiczny charakter i stanowią odpowiedź na potrzeby biznesowe organizacji, które starają się o zapewnienie ciągłości działania, której gwarantem jest zadowolony klient. Doskonalenie zarządzania stanowi konsekwencję stosowanych metod i technik zarządzania, które służą poprawie konkurencyjności, wzrostowi efektywności i skuteczności zarządzania. Przedstawione wyniki badań pokazują, iż doskonaleniu zarządzania służą zarządzanie procesami, doświadczeniem, talentami, kompetencjami i jakością. Natomiast małe, duże i średnie przedsiębiorstwa wykorzystują zarządzanie poprzez misję i wizję, benchmarking, planowanie strategiczne, zarządzanie relacjami z klientem, outsourcing, alianse strategiczne, zarządzanie kluczowymi kompetencjami, strategiczną kartę wyników, zarządzanie zmianą i zarządzanie wiedzą.

The changing environment of the organization, uncertainty and risk compel business leaders to look for management methods and concepts that would guarantee organization's development and strengthen its competitive position. The aim of this work is to show the role and importance of modern management methods and to indicate their usefulness in the process of management improvement. Management concepts have a dynamic character and are a response to the business needs of organizations that strive to ensure business continuity, which is guaranteed by a satisfied customer. Improvement of management is a consequence of the management methods and techniques used, which serve to improve competitiveness, increase efficiency and effectiveness of management. The presented research results show that management improvement is done by managing processes, experience, talents, competences and quality. Small, large and medium-sized enterprises, on the other hand, use management through mission and vision, benchmarking, strategic planning, customer relationship management, outsourcing, strategic alliances, key competence management, balanced scorecard, change management and knowledge management.
Description
Keywords
Citation
Skrzypek, E., Nowoczesne trendy w zarządzaniu a doskonalenie zarządzania, [w:] E. Czernyszewicz, E. Kołodziej (red.), Jakość i zarządzanie w agrobiznesie. Wybrane aspekty, Lublin 2018, s. 6-18.