Mesjanizm polityczny. Źródła zjawiska w teologii judaistycznej
Streszczenie
Mesjanizm jest znaczącym elementem wielkich religii. Wraz z kryzysem państwa wyznaniowego, mesjanizm zaczął wrastać w kulturę polityczną społeczeństw zachodnich. Definicyjne ujęcie mesjanizmu jest trudne. Jest to zarówno zespół wierzeń, idea i mit. Mesjanizm rodzi się wraz z pojawieniem się mesjasza – charyzmatycznego przywódcy. Mesjanizm został przeszczepiony do polityki z teologii. Silna sfera emotywna w polityce sprzyja pojawianiu się ruchów o charakterze mesjanicznym. Judaizm jest tą z wielkich religii, gdzie pierwiastek mesjański jest szczególnie dominujący. W teologii judaistycznej wystąpiło w ciągu wieków kilkanaście różnych koncepcji mesjanizmu. Stad mesjanizm polityczny w wydaniu izraelskim ma swoja specyfikę – judaizm jako religia jednego narodu silnie oddziałuje na życie społeczne. Żyjąc w rozproszeniu Żydzi zaczęli asymilować się ze społeczeństwami, w których żyli, jednak głęboko zakorzenione w narodzie
Izraela oczekiwanie na mesjasza powodowało wykształcenie się kompleksu niższości, a w efekcie powstanie ruchu syjonistycznego. Doktryna syjonizmu nie była zgodna z tradycyjnie rozumianym mesjanizmem, była wynikiem procesu sekularyzacji. Powstałe po II wojnie światowej państwo Izrael nie było jednak państwem świeckim, podczas pierwszych aliji do Izraela przybywali Żydzi z Europy Wschodniej, nie „wchłonięci” przez oświeceniowy nurt myślowy.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16158]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.