Analiza i interpretacja performansów Gety Bratescu i Katalin Ladik w kontekście geopolitycznym i feministycznym

Abstract
W niniejszej pracy poddam analizie performatywną sztukę Gety Bratescu i sztukę performansu Katalin Ladik, uwzględniając i opisując tło geopolityczne i socjoekonomiczne komunistycznej Rumunii i byłej Jugosławii w latach 70. i 80. XX wieku. Postaram się ulokować ich twórczość na tle teorii feministycznych i teorii performansu artystycznego, podejmując także problematykę związaną z europejską teorią nowoczesnego podmiotu i jego relacją wobec kobiet. We wstępie przedstawiam teorię performansu artystycznego w odniesieniu do koncepcji feministycznych, a także omawiam ich wzajemne relacje. Pierwszy rozdział jest poświęcony rekonstrukcji kontekstu politycznego i socjoekonomicznego, obejmującego twórczość Gety Bratescu, którą następnie poddałam analizie i interpretacji. Trzeci rozdział zawiera opis kontekstu jugosłowiańskiego i alternatywnych praktyk artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem nowosadzkiej nowej praktyki artystycznej, której częścią była również twórczość Katalin Ladik. Praca kończy się podsumowaniem i sformułowaniem końcowych wniosków, dotyczących aspektów wskazanych i rozwijanych w poprzednich rozdziałach. Moim celem jest spojrzenie i przecięcie w poprzek sieci wzajemnych oddziaływań pomiędzy neoawangardową, performatywną twórczością artystek z Europy Wschodniej (i Południowo-Wschodniej), feminizmem, indywidualizmem, wschodnimi reżimami komunistycznymi i zachodnimi wielowymiarowymi wpływami, obejmującymi wszystkie wyżej wymienione zjawiska.
Description
Keywords
Citation
Belongs to collection