Segmentacja makroekonomiczna rynków zagranicznych na przykładzie krajów Unii Europejskiej i krajów kandydackich
Abstract
The objective of the hereby study is the macroeconomic segmentation of the
European Union countries’ market and the market of the candidate countries, considering
the multivariate comparative analysis methods and the portfolio analysis.
A strategic marketing research has been carried out with reference to: macrosegmentation
basis identification, the division of international market into macrosegments
(groups of countries), elaboration of macrosegments’ profiles (characteristics
of groups of countries), evaluation of each macrosegment attractiveness and
the choice of target foreign markets. Segmentacja rynku jest jedną z podstawowych strategii przedsiębiorstwa na
rynku międzynarodowym, umożliwia bowiem zwiększenie konkurencyjności międzynarodowej
przedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie przewagi standaryzacji. Jej
celem jest identyfikacja homogenicznych segmentów transnarodowych istniejących
w różnych krajach.
Koncepcja segmentacji rynku międzynarodowego obejmuje dwa zintegrowane
etapy: segmentację makroekonomiczną polegającą na wyborze krajów, w których
przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność, oraz segmentację mikroekonomiczną,
w ramach której następuje identyfikacja jednorodnych grup konsumentów.
Segmentacja makroekonomiczna umożliwia wybór rynków w sensie geograficznym,
ponieważ kryteria odnoszą się do całych krajów. Tradycyjnie najczęściej dokonuje
się segmentacji rynków zagranicznych według takich kryteriów, jak: lokalizacja
geograficzna, sytuacja polityczna, poziom rozwoju gospodarczego, system religijny,
odrębności kulturowe i społeczno-demograficzne ludności itp. [5; 6; 16].
Celem tego opracowania jest zaproponowanie procedury segmentacji makroekonomicznej
z uwzględnieniem metod wielowymiarowej analizy porównawczej
oraz analizy portfelowej.
Ilustrację empiryczną przedstawionej koncepcji badań stanowi segmentacja
makroekonomiczna rynku krajów UE i krajów kandydackich obejmująca: identyfikację
bazy makrosegmentacji, podział rynku międzynarodowego na makrosegmenty
(grupy krajów), opracowanie profili makrosegmentów (charakterystyka grup krajów), ocenę atrakcyjności każdego makrosegmentu oraz określenie sposobów
wyboru docelowych rynków zagranicznych.
Collections
- Artykuły / Articles [16165]
The following license files are associated with this item: