Problemy wiarygodnej wyceny przedsiębiorstw w gospodarce cyfrowej

Abstract
Zaprezentowano podstawowe problemy jakie pojawiają się przy wycenie przedsiębiorstw metodami majątkowymi oraz dochodowymi. Brak informacji o wartości kapitału intelektualnego pozbawia wiarygodności wyceny majątkowe. Dlatego autor proponuje model ustalania kapitału ludzkiego, strukturalnego oraz relacyjnego. W gospodarce cyfrowej konieczne jest korygowanie wartości przedsiębiorstwa o skutki społeczne prowadzonej działalności. Prowadzić to powinno do zwiększenia wartości kosztu kapitału oraz zastosowanie bilansu rozszerzonego o takie pozycje jak kapitał intelektualny, wykorzystanie baz danych i inwestycje w wolontariat. Niedoszacowanie kosztu kapitału własnego prowadzić może do przewartościowania spółki i dezinformacji interesariuszy. W przyszłości konieczne staną się redukcje i spadki. W celu zastosowania autorskiego modelu oraz wskazania różnic z wyceny wykorzystano dane dwóch podmiotów – Grupa Lotos, PKN Orlen.
Description
Keywords
Citation
Belongs to collection