Współczesne problemy komunikacji społecznej i edukacji w leśnictwie
Oglądaj/ Otwórz
Data
2018-11-16Autor
Gil, Wojciech
Szewczykiewicz, Joanna
Instytut Badawczy Leśnictwa, Sękocin Stary
Metadane
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Jednym z podstawowych pojęć we współczesnych naukach teoretycznych i stosowanych
oraz w praktyce jest „informacja”. Pomimo że pojęcie to jest używane właściwie we
wszystkich dziedzinach naszego życia, to jednak wciąż nie mamy powszechnie akceptowanej
defi nicji informacji. W pierwotnym sensie termin ten oznaczał wiadomość w ogóle.
Najbardziej znaną i powszechną defi nicją informacji jest powiedzenie, że informacja nie jest
ani materią, ani energią.
Zgromadzona i przechowywana informacja jest często nazywana wiedzą, tak więc wiedza
to zakumulowana informacja, zaś sama informacja to przyrost wiedzy. Tam gdzie nie ma
przyrostu wiedzy, nie ma informacji. Nie każda jednak wiedza jest informacją, staje się nią
dopiero wtedy, gdy informacja zmniejsza niedookreśloność, niewiedzę. Według wielu specjalistów
wartość informacji można mierzyć przyrostem prawdopodobieństwa osiągnięcia
celu przed i po otrzymaniu informacji. System informacyjny realizuje przynajmniej jedną
z czterech funkcji obejmujących: gromadzenie, przechowywanie, przetwarzanie i przekazywanie
informacji. Przesyłanie informacji odbywa się między nadawcą, który wysyła informację,
a odbiorcą, który tę informację odbiera. Przekazywana treść informacji jest nazywana
komunikatem. Informacja, podobnie jak materia i energia, ma swój ilościowy i jakościowy
wymiar. Jako miarę ilości informacji przyjmuje się niepewność (entropię), która zostaje usunięta
dzięki otrzymaniu informacji.
Dyskusja o naturze informacji trwa nadal i zapewne będzie kontynuowana w całym
świecie cywilizowanym. Dotyczy ona przede wszystkim rosnącego znaczenia i pozycji informacji,
która już obecnie wchodzi w rolę podstawowego zasobu, jakim jest kapitał. Nowe
podejście do rozwoju gospodarczego uznaje, że to właśnie umiejętności, kompetencje, zdolności,
a także przekazywanie informacji czyli także edukacja, stanowią o utrzymującej się
przewadze przedsiębiorstw hołdujących tej wiedzy.
Dysponowanie wiedzą na temat lasu i gospodarki leśnej zobowiązuje leśników – naukowców
i praktyków, nie tylko do jej pogłębiania, ale także do edukowania społeczeństwa
i komunikowania się z nim, a także wewnątrz swojego środowiska, na różnych płaszczyznach.
W dniach 13–15 marca 2018 r. w Instytucie Badawczym Leśnictwa odbyła się kolejna,
już X Sesja Zimowej Szkoły Leśnej, której tematem były „Współczesne problemykomunikacji społecznej i edukacji w leśnictwie”. Współorganizatorem Sesji była Dyrekcja
Generalna Lasów Państwowych.
Merytoryczne aspekty X Sesji zostały przygotowane i opracowane przez Radę Programową
Zimowej Szkoły Leśnej w składzie: dr hab. Janusz Czerepko, prof. dr hab. Andrzej
Grzywacz, prof. dr hab. Jacek Hilszczański, dr inż. Krzysztof Janeczko, mgr inż. Jan Karwowski,
prof. dr hab. Andrzej Klocek (przewodniczący), dr Jacek Krawczyk, mgr inż. Wiesław
Krzewina, mgr inż. Marek Roman, prof. dr hab. Tomasz Zawiła-Niedźwiecki.
Rada Programowa określiła nie tylko zakres problematyki X Sesji, ale także propozycje
tematyczne referatów zamawianych oraz ich autorów.
W trakcie X Sesji referaty wygłosili również zaproszeni goście zagraniczni, reprezentujący
Europejski Instytut Leśny, Uniwersytet Przyrodniczy w Pradze, Wyższą Szkołę Leśną
w Rottenburgu, Narodowe Centrum Leśne w Zwoleniu, Uniwersytet we Fryburgu, Europejskie
Stowarzyszenie Lasów Państwowych – EUSTAFOR, koncern Coillte z Irlandii.
W Sesji wzięło udział 260 uczestników reprezentujących: kierownictwo Lasów Państwowych
oraz jednostki organizacyjne PGLLP, Ministerstwo Środowiska, Polską Akademię
Nauk, Radę Główną Instytutów Badawczych, parki narodowe, Narodowy Fundusz Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Towarzystwo Leśne, Polski Związek Zrzeszeń
Leśnych, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa, Polski Związek
Łowiecki. Najliczniejszą grupę słuchaczy Szkoły stanowili edukatorzy leśni zatrudnieni
w nadleśnictwach, leśnych kompleksach promocyjnych i izbach edukacji leśnej. Liczne grono
stanowili również przedstawiciele ośrodków naukowych oraz studentów polskich uczelni
leśnych. Wszystkim uczestnikom Sesji Zimowej Szkoły Leśnej serdecznie dziękujemy.
Słowa podziękowania kierujemy również do wszystkich autorów z kraju i zagranicy,
za ich aktywny udział w X Sesji, przygotowanie i wygłoszenie interesujących referatów
i doniesień, a także za opracowanie tekstów wystąpień, które znajdą Państwo w niniejszych
materiałach posesyjnych.
Kolekcje
- Książki / Books [2915]
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: