Organizacje uczące się. Model dla administracji publicznej
Streszczenie
Celem książki jest odpowiedź na pytanie: Jaki jest mechanizm uczenia
się organizacji publicznych? Opierając się na szeroko zakrojonym przeglądzie wcześniejszych studiów międzynarodowych oraz wynikach własnych, autorskich badań
wykonanych w polskich ministerstwach i ich zagranicznych odpowiednikach, będziemy
się starali wyjaśnić Państwu procesy i czynniki napędzające organizacyjne uczenie
się w sektorze publicznym. Książka składa się z pięciu części. W rozdziale 1 pokazujemy, że problematyka organizacyjnego uczenia się i zarządzania wiedzą to ważna kwestia dla funkcjonowania współczesnego państwa, obecna we wszystkich dotychczasowych paradygmatach zarządzania administracją publiczną. Przedstawiamy też praktyczne wyzwania wykorzystania wiedzy i uczenia się w prowadzeniu skutecznych polityk publicznych. Dowodzimy, że uwagę należy skupić na organizacjach – ministerstwach i ich departamentach, ponieważ to na tym poziomie na co dzień polska administracja próbuje sprostać wyzwaniom polityk publicznych.
Idąc za wnioskiem z rozdziału 1, w kolejnych dwóch rozdziałach książki eksplorujemy
bogatą tradycję studiów nad organizacjami. Przystępując do przeglądu międzynarodowej literatury, postawiliśmy przed sobą trzy cele. Po pierwsze, chcieliśmy
usystematyzować temat, przybliżyć Czytelnikom główne nurty dyskusji o roli uczenia
się i wiedzy w organizacjach, toczące się na przestrzeni ostatnich 50 lat. Po drugie,
zamierzaliśmy znaleźć inspiracje z zakresu metodyki badań – dowiedzieć się, w jaki
sposób relatywnie abstrakcyjne i wieloznaczne koncepty zarządzania wiedzą i uczenia
się organizacji były operacjonalizowane w badaniach empirycznych. Po trzecie, staraliśmy się zidentyfikować „białe plamy” na mapie dotychczasowej wiedzy o procesach organizacyjnego uczenia się, a tym samym wskazać kierunek naszego oryginalnego wkładu w poznanie tych zjawisk. Celom tym odpowiada struktura rozdziałów 2 i 3.
W rozdziale 2 dokonujemy przeglądu trzech głównych nurtów międzynarodowej
literatury, które rozwinęły się w ostatnich 50 latach: organizacyjnego uczenia się, organizacji uczących się oraz zarządzania wiedzą. W każdym przypadku przedstawiamy genezę nurtu, syntezę głównych źródeł jak również jej zalety i ograniczenia. Wyniki tego przeglądu są inspiracją dla zmiennych zależnych naszego modelu uczenia się (czyli procesów uczenia się).
Rozdział 3 poświęcamy syntezie metodyki oraz wyników dotychczasowych badań
empirycznych. Koncentrujemy się na wyłonieniu listy czynników wpływających
na uczenie się organizacji. Większość z nich została następnie inkorporowana jako
zmienne niezależne naszego modelu uczenia się organizacji.
W rozdziale 4, bazując na systematycznym przeglądzie literatury dokonanym
w poprzednich częściach, prezentujemy własny model organizacyjnego uczenia się.
Przedstawiamy kolejne kroki jego empirycznej weryfikacji na polskim gruncie – od
operacjonalizacji, poprzez analizę wyników badania ilościowego czterech polskich
ministerstw, aż po zderzenie polskich wyników z wnioskami z zagranicznych wizyt
studyjnych. Dzięki takiej procedurze mocno osadzamy rozważania nad organizacyjnym
uczeniem się w praktyce polskiej administracji publicznej.
Ukoronowaniem rozważań i analiz prowadzonych w tej książce jest rozdział 5.
Prezentujemy w nim zintegrowane, systemowe podejście do organizacyjnego uczenia
się w administracji publicznej. Jest ono mocno zakorzenione zarówno w międzynarodowej teorii, jak i w praktyce. Bazuje na wynikach naszych badań empirycznych – tych prowadzonych w polskich ministerstwach, jak również tych z dwunastu wybranych administracji krajów OECD. Wypracowane przez nas podejście jest pierwszym tego typu w Polsce. Rozdział ten stanowi klamrę spinającą narrację książki. Powracamy w nim do wyzwań zarysowanych w rozdziale 1, by zaproponować konkretne rozwiązania.
Koncentrujemy się głównie na poziomie poszczególnych organizacji i ich mechanizmach uczenia się. W zakończeniu książki stawiamy także postulaty odnośnie
do całego systemu polityk krajowych, jak i do kształtu debaty publicznej.
Kolekcje
- Książki / Books [2914]
Korzystanie z tego materiału jest możliwe zgodnie z właściwymi przepisami o dozwolonym użytku lub o innych wyjątkach przewidzianych w przepisach prawa, a korzystanie w szerszym zakresie wymaga uzyskania zgody uprawnionego.