Patologie w zachowaniach konsumentów na rynku
View/ Open
Date
2017-04-11Author
Smyczek, Sławomir
Gabryś-Kabocik, Marta
Matysiewicz, Justyna
Tetla, Agnieszka
Metadata
Show full item recordAbstract
Celem głównym pracy była zatem identyfikacja zachowań patologicznych
konsumentów na rynku. Istotnym celem teoretycznym było opracowanie typologii
konsumentów w świetle ich postaw wobec zachowań patologicznych oraz
budowa modelu zachowań patologicznych konsumentów na rynku. W badaniach
podjęto się także realizacji szeregu celów uzupełniających, w tym:
- określenie zakresu pojęciowego zachowań patologicznych konsumentów
(zarówno w ujęciu normatywnym, jak i powszechnym) oraz usystematyzowanie
dorobku naukowego na ten temat,
- określenie skali występowania zachowań patologicznych konsumentów
na rynku w Polsce,
- identyfikacja czynników warunkujących i różnicujących zachowania
patologiczne konsumentów na rynku,
- identyfikacja stopnia akceptacji przez konsumentów zachowań patologicznych
na rynku,
- określenie sposobów radzenia sobie przedsiębiorstw z patologiami
w zachowaniach rynkowych konsumentów,
- identyfikacja mechanizmów eliminacji zachowań patologicznych konsumentów.
W badaniach podjęto się próby rozstrzygnięcia problemów koncepcyjno-metodycznych
związanych z charakterystyką zachowań patologicznych konsumentów
na rynku i procesem budowy ich modelu, wypracowania metod
i technik badawczych, najbardziej przydatnych do identyfikacji zachowań patologicznych
konsumentów oraz metod statystycznych, niezbędnych do budowy
modelu zachowań patologicznych konsumentów na rynku, a także określenie
zbiorów wskaźników statystycznych służących do przeprowadzenia
typologii konsumentów w świetle ich postaw wobec patologii.
Przedmiotem badań były zatem szeroko pojęte patologie w zachowaniach
konsumentów na rynku czynniki je determinujące. Badania przeprowadzono
wśród personelu mającego bezpośredni kontakt z klientami indywidualnymi
oraz wśród menadżerów kierujących zespołami bezpośredniego kontaktu
w przedsiębiorstwach działających w sektorze handlowym, szczególnie
w sklepach wielkopowierzchniowych, specjalistycznych i elektronicznych,
a także w sektorze bankowym, transporcie publicznym, szkolnictwie wyższym,
usługach medycznych, hotelarskich i fryzjerskich. Badaniami bezpośrednimi
objęto także konsumentów będących uczestnikami tych rynków.
Hipotezą główną poddaną weryfikacji w badaniach było przypuszczenie, że
najczęściej występującymi patologiami w zachowaniach konsumentów na
rynku są: uzależnienia, konsumpcja kompulsywna, nielegalne działania, takie
jak kradzieże czy fałszowanie dokumentów oraz hazard moralny. Ponadto
weryfikacji poddano hipotezy, w których przypuszcza się, że zachowania pato10
Patologie w zachowaniach konsumentów na rynku
logiczne konsumentów na rynku można przedstawić w postaci modelu czynnikowego,
który uwzględnia zmienne będące warunkami koniecznymi do wystąpienia
określonego zachowania patologicznego konsumenta. Czynnikami
tymi są: motywacja i umiejętności samego konsumenta oraz możliwości rynkowe.
Z kolei główne typy konsumentów na rynku można wyodrębnić i opisać
według ich postaw wobec zachowań patologicznych.
Collections
- Książki / Books [2912]
The following license files are associated with this item: