Społeczne uwarunkowania gustów i praktyk konsumpcyjnych. Zbieżność pozycji społecznych i stylów życia czy autonomizacja kultury?

Abstract
Artykuł podejmuje kwestię relacji łączącej sferę społeczną (miejsce zajmowane w strukturze społecznej) z konfiguracjami kulturowymi w postaci gustów, praktyk i orientacji konsumpcyjnych. Postawiony w nim problem dotyczy tego, czy tradycyjne zmienne socjologicznych wyjaśnień (np. pozycja społeczna, przynależność klasowa, status) są dziś aktualne w opisie zróżnicowań konsumpcyjnych, czy też ich związek ze sferą konsumpcji ulega unieważnieniu lub staje się nieczytelny. Punktem wyjścia rozważań są trzy ogólne (ramowe) tezy opisujące relację struktury społecznej ze zmiennymi kulturowymi: a) teza o homologii, b) teza o indywidualizacji i nowoplemienności i c) teza o „wszystkożerności”. Przydatność podejścia strukturalistycznego w analizie konsumpcji rozpatrywana jest z perspektywy teorii Pierre’a Bourdieu. Zaprezentowane argumenty dowodzą, iż wbrew twierdzeniom wysuwanym np. na gruncie teorii kultury masowej czy postmodernistycznej, tradycyjne podziały społeczne (a w tym przynależność klasowa) nadal posiadają moc strukturyzowania wzorów konsumpcji i stylów życia. Pole konsumpcji i kultury pozostaje istotnym obszarem odtwarzania się społecznych podziałów, nierówności i stosunków dominacji.
Description
Keywords
Citation
Cebula, M. (2013). Społeczne uwarunkowania gustów i praktyk konsumpcyjnych. Zbieżność pozycji społecznych i stylów życia czy autonomizacja kultury?, "Studia Socjologiczne" 2(209): 97-125
Belongs to collection