What Cadastral Tax Rate Should Be Imposed on Farm Assets

Abstract
The aim of the study was to determine cadastral tax rate calculated on farm assets, which would allow for replacing the current wealth taxes without increasing the tax burden for farms. The research was based on data from FADN (Farm Accountancy Data Network) farms. The method of financial analysis simulation was used. The research shows that the total wealth tax burden related to farm income is small. The taxes are the greatest burden to the income of very small farms whose economic size is between EUR 2,000 and 8,000 annually (7.37%) and farms dealing with field crops (4.36%). Meanwhile, farms dealing with horticulture (0.69%) and poultry production (0.54%), as well as large farms with an annual economic size of EUR 100,000–500,000 (1.93%) and very large farms with an economic size of more than EUR 500,000 (1.13%) currently pay relatively lower taxes. It was also found that significant changes occurred in the structure of farm assets. While in the 1970s the largest share (approx. 84%) of the assets of individual farms at that time concerned buildings, currently the share of buildings in assets decreased to approx. 19%. There is a relatively larger share of buildings in assets among farms specialized in horticulture and poultry amounting to 43.2 and 37.8%, respectively. The research allowed for determining the rate of a possible cadastral tax, while maintaining the current tax burden for farms. The tax rate may not exceed 0.22%. Relating it to the value of buildings, permanent crops, and land, it will not increase the current tax burden for farms.

Celem opracowania było określenie wysokości stawki podatku katastralnego naliczanego od wartości majątku, która pozwoliłaby na zastąpienie obecnie funkcjonujących podatków majątkowych, bez zwiększania obciążeń podatkowych dla gospodarstw rolnych. Badania wykonano na podstawie wyników rachunkowości rolnej gospodarstw FADN. Zastosowano metodę symulacji analizy finansowej. Z przeprowadzonych badań wynika, że łączny ciężar podatków majątkowych odnoszony do dochodów gospodarstw jest niewielki. W największym stopniu obciążone są tymi podatkami dochody gospodarstw bardzo małych, osiągających rocznie wielkość ekonomiczną pomiędzy 2 a 8 tys. euro (7,37%), oraz dochody gospodarstw zajmujących się uprawami polowymi (4,36%). Relatywnie mniejsze obecne ciężary podatkowe ponoszą gospodarstwa zajmujące się produkcją ogrodniczą (0,69%), drobiarską (0,54%) oraz gospodarstwa duże osiągające roczną wielkość ekonomiczną 100–500 tys. euro (1,93%) i gospodarstwa bardzo duże o wielkości ekonomicznej powyżej 500 tys. euro (1,13%). Stwierdzono ponadto, że w strukturze majątku gospodarstw rolnych nastąpiły istotne zmiany. O ile w latach 70. XX wieku największy udział (ok. 84%) majątku ówczesnych gospodarstw indywidualnych stanowiły budynki, to aktualnie udział budynków w aktywach zmniejszył się do ok. 19%. Relatywnie większy udział budynków w majątku ma miejsce wśród gospodarstw ogrodniczych i drobiarskich. Wynosi odpowiednio: 43,2 i 37,8%. Badania pozwoliły określić stawkę ewentualnego podatku katastralnego, przy zachowaniu dotychczasowego ciężaru podatkowego gospodarstw rolnych. Stawka tego podatku nie może przekraczać 0,22%. Odnosząc ją do wartości budynków, upraw trwałych i ziemi, nie spowoduje to zwiększenia dotychczasowego ciężaru podatkowego gospodarstw rolnych.
Description
Keywords
Citation
Podstawka, M. (2022). What Cadastral Tax Rate Should Be Imposed on Farm Assets / Jaką stawką podatku katastralnego opodatkować majątek gospodarstw rolnych. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej / Problems of Agricultural Economics, 371(2), 91–101. https://doi.org/10.30858/zer/147882
Belongs to collection