Kanał Bydgoski i jego potencjał w kreowaniu zrównoważonych produktów turystycznych i ekoturystycznych na przykładzie miejskiego szlaku zielonego Greenway

Abstract
Przestrzeń miejska podlegająca w dużym stopniu procesom antropopresji wydaje się nie posiadać dostatecznego potencjału do rozwoju zrównoważonych form turystyki – zwłaszcza ekoturystyki kojarzonej z obszarami przyrodniczo cennymi. Jednak liczne przykłady [Flink, 1993; Hecker, 2006, Vanbutsele, 2009] wskazują, że również na obszarach zurbanizowanych turystyka zrównoważona bardzo prężnie się rozwija. Kreowanie m.in. produktów ekoturystycznych opiera się bowiem o istniejące w miastach zasoby przyrodnicze (korytarze ekologiczne, tereny zieleni urządzonej itp.), zasoby społeczne (np. NGO, oddolne inicjatywy mieszkańców, działania samorządów lokalnych) oraz istniejącą infrastrukturę turystyczną i rekreacyjną. Celem niniejszego opracowania jest przedstawienie potencjału wybranego obszaru Bydgoszczy w zakresie stworzenia miejskiego szlaku zielonego (Greenway) na terenach zielonych i nadrzecznych. Analiza miejskich dokumentów strategicznych, inwentaryzacja istniejących zasobów przyrodniczych i kulturowych oraz aktywność obywatelska miejskiej społeczności pozwoliły na wyznaczenie obszarów miasta predestynowanych do stworzenia produktu ekoturystycznego, jakim jest miejski szlak zielony.

The urban space, to a large extent subject to the processes of anthropopressure, does not seem to have sufficient potential for the development of sustainable forms of tourism – especially ecotourism associated with environmentally valuable areas. However, numerous examples [Flink 1993, Hecker 2006, Vanbutsele 2009] indicate that sustainable tourism is also developing very dynamically in urban areas. The creation of eco-tourism products, among others, is based on the natural resources existing in cities (ecological corridors, green areas, etc.), social resources (e.g. NGOs, grassroots initiatives of inhabitants, activities of local governments) and the existing tourism and recreation infrastructure. The aim of this study is to present the potential of a selected area of Bydgoszcz in terms of creating a greenway in green and riverside areas. The analysis of city strategic documents, inventory of existing natural and cultural resources and civic activity of the urban community allowed to determine the areas of the city predestined to create an ecotourism product, which is the city greenway.
Description
Keywords
Citation
Michniewicz-Ankiersztajn H., Józefowicz I., 2019, Kanał Bydgoski i jego potencjał w kreowaniu zrównoważonych produktów turystycznych i ekoturystycznych na przykładzie miejskiego szlaku zielonego Greenway, „Czasopismo Geograficzne”, 90(1): 105-122.
Belongs to collection