Aktualne problemy edukacji geograficznej na różnych etapach kształcenia

Abstract
Artykuł zawiera analizę problemów współczesnej polskiej edukacji geograficznej na poziomie szkolnym. Jego głównym celem jest zdiagnozowanie aktualnych problemów geografii szkolnej w Polsce i odpowiedź na pytanie, dlaczego traci ona swoje znaczenie edukacyjne i jakie mogą być konsekwencje tego procesu. W opracowaniu opisano symptomy obecnego kryzysu geografii szkolnej, a następnie dokonano analizy cech geografii jako przedmiotu nauczania i opisano jej relacje z geografią akademicką. Wyniki tych analiz przedstawione zostały w odniesieniu do zjawisk zachodzących w polskim systemie edukacji oraz na tle dyskusji o geografii szkolnej, jaka miała miejsce w końcu XX w. Zdiagnozowano szereg problemów, wśród których za najważniejsze uznano zbyt dużą pojemność treściową geografii szkolnej, pogłębiający się rozdźwięk pomiędzy geografią szkolną a geografią uniwersytecką, wadliwy system kształcenia nauczycieli oraz słabnące zapotrzebowanie na wiedzę geograficzną. W efekcie współoddziaływania wymienionych czynników sytuacja geografii szkolnej jest bardziej niekorzystna niż miało to miejsce na przełomie XX i XXI w. Dziedzina ta musi poszukiwać nowej tożsamości i jest zagrożona jako samodzielny przedmiot nauczania. Formalny podział geografii na dwie odrębne dyscypliny naukowe oraz kryzys studiów geograficznych potęgują tę trudną sytuację.

The article analyses the problems of contemporary Polish geographical education at school level. Its main aim is to answer the question why geography in Poland is losing its educational significance and what the consequences of this process may be. The paper describes the symptoms of the current crisis in geographical education, then analyses the characteristics of geography as a school subject and describes its relationship with academic geography. The results of these analyses are presented in relation to both the phenomena occurring in the Polish education system and the discussion on geographical education that took place at the end of the 20th century. A number of problems were diagnosed, the most important of which seem to be the excessive content capacity of geography at school, a widening gap between geography at school and university, a faulty teacher training system, and a weakening demand for geographical knowledge. As a result of the interaction of the above-mentioned factors, the situation of geographical education is less favourable than it was at the turn of the 21st century. It has to search for a new identity and it is under threat as an independent teaching subject. The formal division of geography into two separate scientific disciplines and the crisis in geographical studies exacerbate this difficult situation.
Description
Keywords
Citation
Rodzoś J. (2022). Aktualne problemy edukacji geograficznej na różnych etapach kształcenia. Czasopismo Geograficzne, 93(4): 559–581. https://doi.org/10.12657/czageo-93-22
Belongs to collection