Innovative Activity of the Teacher in the Process of Teaching Educational Branches of Primary School

Abstract
The article is devoted to the scientific search for ways of forming the readiness of primary school teachers for innovative activities in reforming modern primary education and implementing the Concept of the New Ukrainian School. Methodological features of formation of readiness for innovative activities of elementary school teachers in the conditions of scientific and methodical work of general secondary education institution are substantiated. The relevance of the innovative activity of the primary school teacher in the process of learning the educational branches of the primary school is emphasized. The structural composition of primary school teachers’ readiness for innovative activities (levels, components, forms of organization, methodological tools) was analyzed. It has been proven that the need for purposeful influence on the development of teachers’ readiness to implement innovative activities will positively affect the level of their professional competence. The connection between the implementation of the conceptual foundations of the Concept of the New Ukrainian School and the organization of the innovative activities of primary school teachers in this context is revealed.

Artykuł poświęcony jest naukowym poszukiwaniom sposobów kształtowania gotowości nauczycieli szkół podstawowych do innowacyjnych działań w reformowaniu nowoczesnego szkolnictwa podstawowego i wdrażaniu koncepcji Nowej Ukraińskiej Szkoły. Zaprezentowano metodologiczne aspekty kształtowania gotowości do innowacyjnej działalności nauczycieli szkół podstawowych w warunkach pracy naukowej oraz w pracy metodycznej na poziomie ogólnokształcącej szkoły średniej. Podkreślono znaczenie innowacyjnej działalności nauczyciela w procesie uczenia się na poziomie oddziałów edukacyjnych szkoły podstawowej. Przeanalizowano strukturalny skład gotowości nauczycieli szkół podstawowych do tego typu działań (poziomy, komponenty, formy organizacji, narzędzia metodologiczne). Udowodniono, że potrzeba celowego oddziaływania na rozwój gotowości nauczycieli do wdrażania działań innowacyjnych pozytywnie wpłynie na poziom ich kompetencji zawodowych. Ukazano związek między wdrażaniem podstaw koncepcji Nowej Ukraińskiej Szkoły a organizacją innowacyjnych działań nauczycieli szkół podstawowych w tym kontekście.
Description
Keywords
Citation
Shevchuk, K., Byhar, H., Pits, I. (2022). Innovative Activity of the Teacher in the Process of Teaching Educational Branches of Primary School. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, XIX, 105-120.
Belongs to collection