Edukacja medialna i informacyjna w szkole. O analizie programów nauczania
Abstract
Dyskusja nad edukacją medialną i informacyjną w szkole obejmuje programy nauczania. Do analizy ich zawartości potrzebne jest wieloaspektowe narzędzie, które pozwoli jednoznacznie udzielić odpowiedzi na pytanie, czy i w jakim stopniu badane programy przewidują kształcenie kompetencji medialnych i informacyjnych? Autorki podjęły próbę opracowania takiego narzędzia, opierając się na technice badawczej Bernarda Berelsona – analizie jawnej zawartości komunikatów. Berelson rekomenduje wykorzystanie wzorcowego schematu treści jako bazy do analizy i oceny dokumentu. Autorki przyjęły podejście Berelsona jako punkt wyjścia tworząc dwuelementowe narzędzie: skalę semantyczną oraz model kompetencji. Narzędzie zostało przygotowane i wykorzystane w ramach projektu „Dzieci Sieci”. Artykuł zawiera opis procedury badawczej zastosowanej w projekcie oraz refleksje nad zaletami i wadami wykorzystanej techniki analizy treści – w odniesieniu do której autorki stawiają tezę, że pozwala ona na bardziej usystematyzowaną oraz zobiektywizowaną ocenę dokumentów.
Collections
- Artykuły / Articles [16165]
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.