Społeczny i pedagogiczny kontekst funkcjonowania bibliotek akademickich
Abstract
Celem monografii jest ukazanie różnych form aktywności bibliotek akademickich w wymiarze społecznym oraz pedagogicznym.
Istotą społecznego kontekstu biblioteki akademickiej jest tworzenie miejsca spotkań społeczności uczelnianej, niezależnie od ról pełnionych przez jej uczestników. Wszyscy, także użytkownicy spoza uczelni, są tu równi i w pewnym sensie zjednoczeni w poszukiwaniu i wykorzystywaniu źródeł informacji. Rolą bibliotekarzy jest wspomaganie tego procesu. Kontekst pedagogiczny biblioteki akademickiej wynika z jej usytuowania w strukturze uczelni oraz przypisanych funkcji. Udostępnianie i organizacja zasobów informacyjnych, zbiorów tradycyjnych
oraz elektronicznych, nakładają na biblioteki obowiązek kształcenia użytkowników w zakresie lokalizacji, selekcjonowania, a także archiwizowania informacji. Zmieniający się, w kierunku parametryzacji dorobku naukowego i organizacyjnego, system zarządzania instytucji naukowych – w tym i szkól wyższych – nakłada dodatkowe zadania edukacyjne na biblioteki. Zadania te polegają na uświadamianiu pracownikom naukowym celowości dokumentowania własnej twórczości badawczej, edukacyjnej i ewentualnie także artystycznej. Dodać należy, ze wspomniane wyżej zmiany, a także postęp technologiczny, wpływają na bibliotekarzy. W zawodzie tym pojawiają się nowe zadania i specjalności, co powoduje konieczność stałego wzbogacania wiedzy i umiejętności. Wśród
nowych specjalności wykształciły się takie, które właściwe są bibliotekom naukowym. Chodzi tu zwłaszcza o bibliotekarzy dziedzinowych. Powstanie specjalizacji stwarza z kolei potrzebę poszukiwania nowych, adekwatnych rozwiązań w organizacji bibliotek i zarządzania nimi.
Collections
- Książki / Books [2912]
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.