Sprzątanie w wielkim mieście. Polskie imigrantki na nowojorskim rynku pracy Część 1

Abstract
Tekst, składający się z dwóch części, przedstawia wnioski z eksploracyjnych badań nad polską niszą na nowojorskim rynku pracy – sprzątaniem. Część 1 uzasadnia kluczowość badań nad polskimi robotniczymi niszami na rynkach pracy Zachodu dla wizerunku Polski i polskiej tożsamości, wskazuje sprzątanie jako polską specjalizację na imigranckich rynkach pracy Zachodu i podkreśla relatywne zalety tej pracy. Następnie, odwołując się do Waldingera teorii kolejki etnicznej i niszy etnicznej, imigranckiego i etnicznego przedsiębiorstwa, wyjaśnia dlaczego polscy imigranci nie wytworzyli trwałej niszy w sektorze sprzątania biurowców na Manhattanie, Wskazuje inne okoliczności zmiany w kolejce etnicznej i niszy niż te, które zidentyfikował Waldinger.

The text, consisting of two parts, presents conclusions from the exploratory research on the Polish female niche on the New York City immigrant labor market – cleaning. Part 1 points out the crucial character of the working class niches on the Western labor markets for the image of Poland and for Polish identity itself. Critically referring to Waldinger’s theory of ethnic queue, ethnic niche and immigrant and ethnic enterprise as well as to historical research on transformation of the domestic workers’ social status, the study attempts at explaining why Polish immigrants have not established a niche in the sector of Manhattan’s office cleaning. The circumstances of the change in the ethnic queue that were not identified by Waldinger are pointed out and discussed.
Description
Keywords
Citation