Otwarty dostęp czy otwarta nauka?

Abstract
Ostatnie lata postawiły naukowców wobec konieczności wyboru własnych strategii komunikacyjnych. Odbiorcy będą się różnicować: nie będą to tylko czytelnicy; wraz z pojawianiem się nowych sposobów wykorzystywania treści naukowych pojawiać się będą nowe kategorie użytkowników (tak jak w przypadku data mining i text mining). Aby odpowiedzieć na potrzeby odbiorców, twórcy treści naukowych (którzy są równocześnie ich odbiorcami) będą musieli dokładać starań, by być widocznymi. Polscy naukowcy starają się odnaleźć w zmieniających się warunkach. Mimo zrozumiałej ostrożności chcą wykorzystywać nowe możliwości. Potrzebują wsparcia ze strony instytucji zarządzającej polską nauką. Wsparcie to powinno polegać na wskazaniu najlepszych kierunków, dostarczeniu wiedzy, ale przede wszystkim na wprowadzeniu odpowiednich polityk. Wymóg otwartego udostępniania prac finansowanych przez instytucje stawia naukowca w mocnej pozycji negocjacyjnej w stosunku do zbyt zachowawczych wydawców. W obserwowanej dzisiaj praktyce komunikacyjnej oraz w dyskursie o niej za mało jest myślenia długofalowego.
Description
Keywords
Citation
Starczewski M., Stępińska-Ustasiak L., Otwarty dostęp czy otwarta nauka?, Kultura Współczesna, 2(82)/2014, s. 161-176
Belongs to collection