Być w Górce Klasztornej i pamiętać Kalwarię

Abstract
Szczególna graniczna sytuacja pomiędzy teraźniejszością a przeszłością w wyobrażeniach dotyczących odgrywanego misterium wielkanocnego w Górce Klasztornej jest powodem do postawienia pytania: Jak konieczność opowiadania zdarzeń z przeszłości dotyczących misterium, ich rekonstrukcji (tak wiec i reinterpretacji), przesądza o sposobach przedstawiania tejże przeszłości? Odwoływanie się przez Rozmówców do pamięci przesądza o konieczności posługiwania się obrazami misterium. Charakterystyczne są trzy wzajemnie przenikające się w wypowiedziach obrazy misterium. Pierwszy obraz dotyczył tego misterium, które zostało zapamiętane, jako pierwsze odgrywane w Górce Klasztornej. Był on w konsekwencji nakładany i powielany na następne. Drugi był związany nie tyle z przeszłością misterium w Górce Klasztornej, lecz z obrazem nowotestamentowej męki Jezusa Chrystusa. Trzeci obraz misterium odwoływał się do tego, które było aktualnie odgrywane przez aktorów.
Description
Keywords
Citation
Eichstaedt Jarosław, Być w Górce Klasztornej i pamiętać Kalwarię, „Lud”, t. 82, 1998, s. 47-59.
Belongs to collection