Tradycja edukacji muzyką w kulturze chińskiej. Klasyczne źródła filozoficzne
Streszczenie
W artykule opisuję tradycję edukowania za pomocą odpowiedniej muzyki, zapisaną w klasycznych pismach filozofii chińskiej. Muzyka była przez Chińczyków traktowana wyjątkowo, jako narzędzie silnego oddziaływania na umysł i emocje człowieka. Zdaniem starożytnych Chińczyków była ona doskonałym narzędziem do sprawowania rządów i zapewnienia spokoju społecznego. W indywidualnym aspekcie, praktyka muzyczna w odpowiednim wymiarze mogła spełniać rolę drogi mędrca. W artykule opisuję przekonania o roli muzyki w kwestii wychowania moralnego/etycznego człowieka, zawarte w klasycznych chińskich tekstach filozoficznych In this article I describe the tradition of education by using appropriate music, saved in the writings of classical Chinese philosophy. By the Chinese music was treated exceptionally, as a tool for a strong impact on the human mind and emotions. According to ancient Chinese texts it was a great tool for governance and provision of social peace. In the individual aspect musical practice in the accurate dimension could serve as the Way of the Sage. In an article I describ an conviction about the role of music in terms of moral/ethical education of man, which we can find in the classical Chinese philosophical texts.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]