Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych
Abstract
W tekście przedstawiono i scharakteryzowano model kształcenia dziecka ze SPE w placówkach oświatowych ogólnodostępnych. Model ten oparty jest na dwóch ścieżkach - procedurach postępowaniach - uwarunkowanych rodzajem dokumentu wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub rozpoznaniem dokonanym na poziomie placówki. Omówiono także różne wymiary diagnozy, która stanowi bardzo ważny element zapewnienia dziecku ze SPE prawidłowego funkcjonowania w przedszkolu lub szkole. W części końcowej scharakteryzowano najważniejsze zmiany, które powinny być dokonane w placówce ogólnodostępnej polegające na dostosowaniu warunków oraz wymagań edukacyjnych do możliwości i potrzeb dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. The text describes and characterizes the model of education of a child with special educational needs in a public educational institution based on two paths: proceedings determined by a type of a document, issued by psycho pedagogical outpatient clinic or a recognition made on the same level as outpatient clinic. It also describes a different scope of diagnosis playing a very significant role in providing a child with special educational needs with a school or kindergarten working properly. The final part of the text demonstrates the most important changes which should be made in a public educational institution concerning adaptation of conditions and educational requirements to capacities and needs of a child with special educational needs.
Collections
- Artykuły / Articles [16126]
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.