Myśl Lwa S. Wygotskiego we współczesnej edukacji małego dziecka

Abstract
Tekst został poświęcony najważniejszym aspektom teorii poznania Lwa S. Wygotskiego, ze szczególnym zwróceniem uwagi na znaczenie w rozwoju jednostki interakcji społecznych oraz operacji znakowych. Autorka omawia i charakteryzuje także pojęcie strefy najbliższego rozwoju, które zostało sformułowane przez Lwa S. Wygotskiego dla uchwycenia społecznej i interakcyjnej natury rozwoju małego dziecka, podkreślając etapowość podejmowanych przez nie działań w celu ich internalizacji. Wskazuje na miejsce diagnozy dojrzewających procesów intelektualnych w prawidłowym planowaniu, organizowaniu i prowadzeniu działań edukacyjnych. Określa rolę strefy najbliższego rozwoju w procesie indywidualizacji pracy z małym dzieckiem

The following chapter focuses on the most important aspects of the theory of cognition by Lev S. Vygotsky, paying special attention to the importance of an individual's development in the social interactions and signs operations. The authoress discusses and characterizes the term of "the zones of proximal development," which has been created by Lev S. Vygotsky in order to capture the social and interactive nature of the development of a small child, putting particular emphasis on the gradualism of their actions aiming at their internalization. Furthermore, the authoress indicates the place of the diagnosis of maturing intellectual processes in the proper planning, organizing and conducting educational activities. She also specifies the role of the zone of proximal development in the process of individualization of work with a small child
Description
Keywords
Citation
Joanna Skibska: Myśl L. S. Wygotskiego we współczesnej edukacji małego dziecka. [w:] K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz, red. Edukacja jutra. Od Tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra. Wydawnictwo HUMANITAS, Sosnowiec 2014, s. 307-316.
Belongs to collection