Zachowania przedsiębiorcze a otoczenie instytucjonalne - mechanizmy

Abstract
W artykule przedstawiono w jaki sposób może być manifestowane zachowanie przedsiębiorcze w zależności od istniejących ram instytucjonalnych. Wykorzystując założenia W.Baumola o stałej podaży przedsiębiorczości w każdej gospodarce i o swoistej wymianie pomiędzy przedsiębiorczością produktywną i nieproduktywną w tejże podaży, zwrócono uwagę na rolę jakości instytucji, determinujących rezultaty przedsiębiorczości na poziomie gospodarki. Zachowanie przedsiębiorcze nie musi prowadzić do powstawania nowych firm czy przełomowych innowacji. Może ono znajdować wyraz w działaniach związanych ze zmienianiem, obchodzeniem lub omijaniem instytucji. W artykule prezentowana jest teza, że mimo iż te zachowania przynoszą indywidualne korzyści przedsiębiorcom w postaci dochodów, to nie przyczyniają się one do wzrostu gospodarczego, ponieważ należą do kategorii zachowań typu pogoń za rentą.
Description
Keywords
Citation
Starnawska M. (2012) Zachowania przedsiębiorcze a otoczenie instytucjonalne - mechanizmy, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 714, Ekonomiczne problemy usług nr 90, 93-108
Belongs to collection