Polityczne konteksty mediów społecznościowych. Diagnoza stanu badań w Polsce

Abstract
Poniższy artykuł jest przeglądem stanu badań nad komunikacją polityczną w mediach społecznościowych w polskiej politologii. Podstawowym dylematem przy pracy nad niniejszym tekstem było skonstruowanie przejrzystej klasyfikacji. Zdecydowałem się na podzielenie obszaru badawczego na pięć pól. Pole pierwsze stanowi refleksja nad metodologią badań politologicznych w kontekście mediów społecznościowych. Drugie, to przegląd badań dotyczących tradycyjnych kategorii politologicznych, takich jak kultura polityczna, polityczność, społeczeństwo obywatelskie, analizowanych przez pryzmat Internetu, w tym social media. Trzy kolejne to pola badania przejawów aktywności politycznej w Internecie: polityków, obywateli, instytucji politycznych. Niezależnie od tego podziału, w artykule odkreślane są zjawiska i procesy związane z problemami istotnymi politycznie, których definiowanie wymaga przemodelowania ze względu na konstytutywny względem nich charakter mediów społecznościowych (np. whistleblowing, cisza wyborcza w Internecie, e-dyplomacja).
Description
Keywords
Citation
Opioła, W. (2014). Polityczne konteksty mediów społecznościowych. Diagnoza stanu badań w Polsce. W: W. Opioła, M. Popiołek (red.), Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji politycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.