Zarządzanie i przedsiębiorczość w rozwoju biznesu
Abstract
Powstające nowe struktury przedsiębiorstw i budowane przez nie strategie oraz nowoczesne podejście innowacyjne przyczynia się do stworzenia modelu, który warunkuje osiąganie przewagi konkurencyjnej i wypracowywania optymalnych dochodów. W niniejszej pracy podjęta zostanie próba skonstruowania biznesowego modelu holistycznego w obszarze funkcjonujących przedsiębiorstw przemysłu spożywczego w Polsce. Model biznesowy powinien z założenia być zespołem działań przedsiębiorstwa, zastosowania optymalnych metod i wykorzystania zasobów w celu zapewnienia dla niego zysku oraz wymiernych korzyści osiąganych przez klienta. Przedsiębiorstwa powinny umiejętnie adaptować wytyczone koncepcje strategiczne w aspekcie ograniczeń natury technologicznej, budując nowoczesny poziom wartości wzmacniający optymalne wykorzystanie posiadanych zasobów i kapitał ludzki, równocześnie zapewniając sobie ich odnowę. Przemysł spożywczy – jest działem gospodarki, który zajmuje się wytwarzaniem produktów i półproduktów przeznaczonych do spożycia takich jak mięsne, mleczne czyli nabiałowe, pieczywo, cukiernicze, napoje alkoholowe i bezalkoholowe i wiele innych. W skład tego przemysłu wchodzą takie przedsiębiorstwa, jak: rzeźnie, zakłady przetwórstwa rybnego i mięsnego, mleczarnie, piekarnie, cukrownie, gorzelnie, browary, młyny, wytwórnie soków i przetwórstwo owocowo-warzywne, zakłady cukiernicze oraz tytoniowe. Każdy z tych zakładów w swej strategii może zamieścić próbę skonstruowania struktury modelu biznesu, która powinna składać się z trzech obszarów grupujących jego elementy i cechy, uwzględniającego także oddziaływanie otoczenia. W każdym przypadku będzie to przedstawienie komercyjnego pomysłu na biznes, którego w istocie głównym celem będzie generowanie i zapewnienie dochodów przedsiębiorstwa, a uzyskiwanie rentowności będzie pochodną synergicznego sprzężenia elementów modelu z oddziaływaniem otoczenia. Gospodarka rynkowa wraz ze swoimi nieprzewidywalnymi mechanizmami wymusza konieczność adaptacji i reorientacji strategii funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłu spożywczego, co niewątpliwie wymaga zmian modeli biznesowych. W przemyśle spożywczym niezwykle przydatne może okazać się wprowadzenie modeli biznesowych opartych na innowacjach. Są one tym efektywniejsze, im bardziej radykalne są wprowadzane innowacje. Przewagę konkurencyjną zatem osiągną te organizacje, które będą kierowały się podejściem holistycznym i będą wprowadzały zmiany w przekroju całej działalności biznesowej. W Katedrze Strategii Zarządzania i Rozwoju Organizacji podjęliśmy zadanie analizy i oceny jak powstające nowe struktury przedsiębiorstw, budowane przez nie strategie oraz innowacje wpływają na rozwój przedsiębiorstw sektora spożywczego. W związku z identyfikacją kluczowych obszarów praca będzie składała się z następujących części: 1. Model biznesu dla polskich przedsiębiorstw przemysłu spożywczego, implementacja w praktyce i uwarunkowania wdrażania 2. Innowacje jako determinanta zmian w zarządzaniu przedsiębiorstwem (na przykładzie przedsiębiorstw cukierniczo – piekarniczych) 3. Strategia rozwoju poprzez internacjonalizację w branży owocowo – warzywnej 4. Wpływ przekształceń strukturalnych na poziom innowacyjności jednostek organizacyjnych sektora agrobiznesu 5. Wykorzystanie koncepcji good governance w sektorze spółek agrobiznesu GPW 6. Procesy konsolidacyjne przemysłu piwowarskiego w sektorze agrobiznesu w ujęciu globalnym
Description
Keywords
human capital agricultural prosperity agriculture agricultural commodity prices food chain institutional determinants of competitiveness determinants of development evolution of agribusiness sector growth factors food industry agri-food sector agribusiness endogenous determinants of development scenario methods market economy strategic aspects of development international development strategies common agricultural policy agribusiness development programming dynamic analysis spatial analysis comparative analysis economic profile of agri-food industry Warsaw Stock Exchange forecasting agrarian structure human capital food production labor productivity employment efficiency investment quality management quality control competitiveness price advantage clusters privatization restructuring processes employment transformation organization of production management gastronomy
przemysł spożywczy rozwój przemysłu gospodarka oparta na wiedzy sektor rolno-spożywczy agrobiznes kapitał ludzki koniunktura rolna rolnictwo ceny surowców rolnych łańcuch żywnościowy ogniwa agrobiznesu działy agrobiznesu instytucjonalne uwarunkowania konkurencyjności system gospodarki żywnościowej metody i techniki badawcze sektora agrobiznesu badania diagnostyczne determinanty rozwoju ewolucja sektora agrobiznesu uwarunkowania rozwoju czynniki rozwoju knowledge-based economy diagnoza rozwoju przedsiębiorstw korzyści konkurencyjne w agrobiznesie endogeniczne determinanty rozwoju metody scenariuszowe gospodarka rynkowa aspekty strategiczne rozwoju międzynarodowe strategie rozwoju cele strategiczne strategie rozwoju przedsiębiorstw CAP wspólna polityka rolna programowanie rozwoju agrobiznesu uwarunkowania organizacyjne klasyfikacja jakościowa firm analiza dynamiczna analiza przestrzenna analiza porównawcza profil ekonomiczny przemysłu rolno-spożywczego GPW w Warszawie misja rolnictwa wizja rolnictwa wieś rolnictwo rozwój społeczny rozwój gospodarczy prognozowanie struktura agrarna rozwój przemysłowy produkcja żywności wydajność pracy zatrudnienie efektywność zarządzanie jakością kontrola jakości konkurencyjność ceny żywność przewaga cenowa klastry przedsiębiorstwo spożywcze business management w rolnictwie globalization industrial development food business business management in agriculture restrukturyzacja rozwój prywatyzacja procesy restrukturyzacji zarządzanie firmą gospodarka rynkowa organizacja produkcji gastronomia determinanty rozwoju sektora konkurencja w sektorze modernizacja przedsiębiorstw fundusze strukturalne
Citation
Firlej K., (red.), Zarządzanie i przedsiębiorczość w rozwoju biznesu, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Kraków 2012