Polskie firmy agrobiznesu – czynniki sukcesu w Unii Europejskiej

Abstract
The article focuses on success factors that might play a critical role in leading Polish agribusiness companies to a successful outcome on the market in the light of Poland’s full-fledged membership in the EU. The changes in Polish agribusiness firms contributed to the success of the best companies in establishing a strong position on the international market. This is the case of the companies which understood the need for constant restructurization and adaptation to the EU market. Full-fledged memebership in the EU provides Polish ecological farms with the new opportunities of expansion into new markets, which will undoubtedly contribute to growth in their productivity and capital-consuming activities. What seems especially significant and necessary is working out support strategies for Polish companies for years 2007-2013 in order to make use of financial support from the Structural Funds in a full and efficient way.

Problematyka niniejszego artykułu obejmuje zagadnienie czynników, które mogą odegrać znaczącą rolę w odniesieniu sukcesu przez polskie firmy agrobiznesu w warunkach pełnego członkostwa w Unii Europejskiej. Zmiany, jakie zaszły w polskich przedsiębiorstwach sfery agrobiznesu, przyczyniły się do osiągnięcia przez najlepsze z nich znaczącej pozycji na rynku międzynarodowym. Dotyczy to przedsiębiorstw, które zrozumiały potrzebę ciągłego wprowadzania zmian restrukturyzacyjnych i dostosowawczych do rynku unijnego. Pełne członkostwo w Unii Europejskiej otwarło również przed polskimi gospodarstwami ekologicznymi możliwości ekspansji na nowe rynki, co niewątpliwie przyczyni się do wzrostu ich produktywności i kapitałochłonności. Niezwykle ważnym i potrzebnym stało się opracowanie strategii wsparcia dla polskich przedsiębiorstw na lata 2007-2013, aby skutecznie i w pełnym zakresie wykorzystać środki finansowe z funduszy strukturalnych przeznaczone na rozwój. Please visit: www.krzysztoffirlej.pl
Description
Keywords
CAP  structural funds  EU funds  marketing  management  globalization  common agricultural policy  agriculture  food industry  agrarian structure  food production  competitiveness  competitive advantage  price advantage
fundusze strukturalne  fundusze unijne  marketing  zarządzanie  globalizacja  integracja europejska  wspólna polityka rolna  koniunktura rolna  rolnictwo  przemysł spożywczy  agrobiznes  przedsiębiorstwo spożywcze  restrukturyzacja  przewaga konkurencyjna  przewaga cenowa  gospodarka żywnościowa  konkurencyjność  sektor rolno-spożywczy
Citation
Firlej, K. (2004). Polish agribusines companies - succes factors in the European Union. Acta Agraria et Silvestria. Series Agraria. Seria Ekonomiczna, 43 (1), 225-235.
Belongs to collection