Makabryczne tryumfy mięsożerców. Motywy kanibalistyczne we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Abstract
Motyw antropofagii umożliwia autorom horrorów wyeksponowanie obcości monstrum, sygnalizując swoistą deprawację, obecność „ciemnej" strony rzeczywistości. Jako sprzeczny z moralnością i obyczajami zachodniej cywilizacji, kanibalizm staje się także formą transgresji, wpisując się w schematy konstrukcyjne świata przedstawionego. Wykroczenie to jest niekiedy podwójne, dotycząc w tym wypadku zarówno sfery cielesnej, jak i obszaru psychiki. To deformacja sposobu postrzegania świata, odwrócenie naturalnych potrzeb i ukierunkowanie ich na imperatyw pochłaniania ludzkiego ciała. Demoniczność czy bestialskość są w tym rozumieniu kwantyfikatorami przestrzeni nieokreślonej, niedostępnej człowiekowi. Niewytłumaczalność zła potęguje jedynie efekt grozy, stając się sygnałem owego rozdarcia, które narusza przestrzeń bezpieczną, bo kontrolowaną przez człowieka.
Collections
- Artykuły / Articles [16126]
Except where otherwise noted, this item's license is described as Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Hybrydy gatunkowe, czyli kryminalno-gotyckie zagadki Anny Kańtoch
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008)Egzemplifikacją działań eksperymentalnych w zakresie genologii są opowiadania fantastyczne Anny Kańtoch zawarte w dwóch tomach: Diabeł na wieży i Zabawki diabła. Utwory obu cykli realizują w pełny sposób zasadę kompozycyjną ... -
Niebezpieczne rozrywki. Motyw gry w zbiorze opowiadań „Sępy” Roberta Cichowlasa i Jacka M. Rostockiego
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2011)Dzisiejszy styl życia warunkuje często potrzebę ucieczki od realności, co wiąże się niekiedy ze sferą zawodową, regułami istnienia determinowanymi kwestiami ekonomicznymi bądź konkretnym savoir vivre ’em danej grupy ... -
Zwierzęta jako monstra we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Olkusz, Ksenia (Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 2010)Współczesna cywilizacja niewiele miejsca pozostawia naturze, czyniąc zeń przedmiot zagrożenia najczęściej w perspektywie utraty kontroli nad środowiskiem lub jego elementami. Zdziczała przyroda stanowi jeden z motywów ...