Makabryczne tryumfy mięsożerców. Motywy kanibalistyczne we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Streszczenie
Motyw antropofagii umożliwia autorom horrorów wyeksponowanie obcości monstrum, sygnalizując swoistą deprawację, obecność „ciemnej" strony rzeczywistości. Jako sprzeczny z moralnością i obyczajami zachodniej cywilizacji, kanibalizm staje się także formą transgresji, wpisując się w schematy konstrukcyjne świata przedstawionego. Wykroczenie to jest niekiedy podwójne, dotycząc w tym wypadku zarówno sfery cielesnej, jak i obszaru psychiki. To deformacja sposobu postrzegania świata, odwrócenie naturalnych potrzeb i ukierunkowanie ich na imperatyw pochłaniania ludzkiego ciała. Demoniczność czy bestialskość są w tym rozumieniu kwantyfikatorami przestrzeni nieokreślonej, niedostępnej człowiekowi. Niewytłumaczalność zła potęguje jedynie efekt grozy, stając się sygnałem owego rozdarcia, które narusza przestrzeń bezpieczną, bo kontrolowaną przez człowieka.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Hybrydy gatunkowe, czyli kryminalno-gotyckie zagadki Anny Kańtoch
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008)Egzemplifikacją działań eksperymentalnych w zakresie genologii są opowiadania fantastyczne Anny Kańtoch zawarte w dwóch tomach: Diabeł na wieży i Zabawki diabła. Utwory obu cykli realizują w pełny sposób zasadę kompozycyjną ... -
Szaleniec czy morderca? Strategia narracyjna i psychologiczny portret bohatera w „Pięknej i Bestii” Jacka Piekary
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, 2007)Konwencja grozy polega na przewartościowaniu składników rzeczywistości, które wydają się na pozór niegroźne. Im bliższa jest przestrzeń inicjująca strach, tym wyrazistsze i tym silniejsze staje się oddziaływanie dzieła ... -
Zwierzęta jako monstra we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Olkusz, Ksenia (Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 2010)Współczesna cywilizacja niewiele miejsca pozostawia naturze, czyniąc zeń przedmiot zagrożenia najczęściej w perspektywie utraty kontroli nad środowiskiem lub jego elementami. Zdziczała przyroda stanowi jeden z motywów ...