Tajemnice żywych trupów. Motyw zombie we współczesnej fantastyce polskiej (rekonesans)
Streszczenie
Wyczerpanie się formuły i stereotypowe traktowanie motywu zombie zaowocowało zapotrzebowaniem na realizację w konwencji pastiszu lub przynajmniej odmiennym sposobem wyzyskania tego toposu. W przypadku opowiadań Kaszyńskiego i Mroczek schemat poddany zostaje swoistej rekombinacji czy „renowacji” w perspektywie parodystycznej. Stąd w Przebudzeniu świat widziany jest oczami potwora, a w Tylko ciało nieudolność rzekomo doświadczonej wiedźmy staje się przyczyną jej przeobrażenia w monstrum (zresztą, co ważne, bohaterka przyjmuje informację o transformacji w wampira w zadziwiająco niefrasobliwy sposób). Z kolei Grzędowicz pokazuje motyw zombie w zupełnie innym oświetleniu, interpretując go w kontekście globalizacji i wykładając jako zagrożenie cywilizacyjne. Natomiast Greps powiela schemat zombie przede wszystkim w płaszczyźnie wizualnej, choć przyznać też trzeba, że monstra potraktowane zostały w Październikowej opowieści jako wątek poboczny. Służą one dopełnieniu wizerunku zła w ogóle, stanowiąc wykładnię dla pierwotnych lęków każdego człowieka.
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Creative Commons Uznanie autorstwa na tych samych warunkach 3.0 Polska
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Makabryczne tryumfy mięsożerców. Motywy kanibalistyczne we współczesnej polskiej fantastyce grozy
Olkusz, Ksenia (PRINTPAP, 2011)Motyw antropofagii umożliwia autorom horrorów wyeksponowanie obcości monstrum, sygnalizując swoistą deprawację, obecność „ciemnej" strony rzeczywistości. Jako sprzeczny z moralnością i obyczajami zachodniej cywilizacji, ... -
Hybrydy gatunkowe, czyli kryminalno-gotyckie zagadki Anny Kańtoch
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2008)Egzemplifikacją działań eksperymentalnych w zakresie genologii są opowiadania fantastyczne Anny Kańtoch zawarte w dwóch tomach: Diabeł na wieży i Zabawki diabła. Utwory obu cykli realizują w pełny sposób zasadę kompozycyjną ... -
Szaleniec czy morderca? Strategia narracyjna i psychologiczny portret bohatera w „Pięknej i Bestii” Jacka Piekary
Olkusz, Ksenia (Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu, 2007)Konwencja grozy polega na przewartościowaniu składników rzeczywistości, które wydają się na pozór niegroźne. Im bliższa jest przestrzeń inicjująca strach, tym wyrazistsze i tym silniejsze staje się oddziaływanie dzieła ...