Roberta Prusa symboliczno – interakcjonistyczna etnografia rynku a budowanie uogólnień. Negocjowalność i konstruowanie symboli w działaniu ekonomicznym

Abstract
W artykule opiszemy socjologiczną etnografię Roberta Prusa, kanadyjskiego symbolicznego interakcjonisty. Robert Prus podąża tropem interakcjonistycznego zaangażowania w prace terenową by osiągnąć to co Herbert Blumer nazywał „bliskim i bezpośrednim zaznajomieniem się” z badanymi ludźmi i sytuacjami (intimate familiarity) w samym ich zaangażowaniu w życie grupowe (Blumer, 1969: 182). Czego zatem szuka R. Prus w terenie, przeprowadzając intensywne etnografie? Wydaje się, że poszukuje on uogólnień dla badanych procesów oraz buduje pewne konstrukty teoretyczne (Kleiknecht, 2007: 249-250, 255). Jest to pewna alternatywa dla strategii badań jakościowych zwanej metodologią teorii ugruntowanej, która to metodologia poszukuje uogólnień na podstawie badań jakościowych, jednak nie zawsze etnograficznych, tzn. takich, które biorą przede wszystkim pod uwagę relacje aktora z innymi członkami danej społeczności i jego oraz ich punkt widzenia na swe życie i życie społeczne. Opis etnograficzny dokonany za pomocą obserwacji, obserwacji uczestniczącej, wywiadów, plus porównanie z innymi istniejącymi badaniami o charakterze etnograficznym mogą być, wg R. Prusa, wystarczające dla zbudowania modelu procesu i jego wielorakich i możliwych uwarunkowań i przebiegów działań (contingencies), np. procesów sprzedaży czy zakupu. Robert Prus buduje zatem interakcjonistyczną koncepcję działań ekonomicznych (por. Konecki, 2006) i koncepcje rynku.
Description
Keywords
Citation
Krzysztof T. Konecki, (2008) Roberta Prusa symboliczno – interakcjonistyczna etnografia rynku a budowanie uogólnień. Negocjowalność i konstruowanie symboli w działaniu ekonomicznym. W: red. Sławomir Partycki , Kultura a rynek, Lublin: Wydawnictwo KUL, 2008.