Lokowanie idei w przekazie medialnym jako zaangażowanie w warunkach późnego kapitalizmu

Abstract
Celem artykułu jest analiza zjawiska idea placement (płatnego lokowania idei w przekazie medialnym) w polskich serialach telewizyjnych. Dokonuje on diagnozy tego fenomenu za pomocą teoretyczno-estetycznego pojęcia „zaangażowania”. Pomimo formalnej zgodności pomiędzy konceptem lokowania idei a zaangażowaniem tekstu powstaje pytanie, czy ten pierwszy może być traktowany jako współczesna forma zaangażowania. Podstawową trudnością jest bowiem fakt, że w strategię lokowania idei wpisana jest logika kapitalistyczna. Tradycyjne zaangażowanie było świadomym promowaniem akceptowanych przez autora lub autorkę treści światopoglądowych. Natomiast lokowanie idei, rezygnując z wymogu akceptowania danych wyborów aksjologicznych przez twórcę, wprowadza inny warunek – twórca zostaje opłacony za realizację postaw, których nie musi już akceptować. Za „twórcę” w przypadku serialu uznajemy reżysera i scenarzystę (zespół scenarzystów) jako decydujących o formie serialu i jego warstwie fabularnej. Oczywiście, jak każdy tekst kultury, posiada on wielu twórców i podlega różnorakim wpływom. Zasadniczo zatem podmiotem zaangażowania jest sam serial.
Description
Keywords
Citation
Belongs to collection