Poznawanie świata przez dziecko z opóźnionymi i zaburzonymi funkcjami podstawowymi w młodszym wieku szkolnym

Abstract
Tekst został poświęcony dziecku z opóźnieniami i zaburzeniami funkcji podstawowych w młodszym wieku szkolnym i poznawaniu przez nie rzeczywistości w ramach edukacji szkolnej. Przedstawiono w nim krótką charakterystykę zmian i zadań rozwojowych typowych dla tego wieku oraz omówiono najistotniejsze procesy poznawcze. W tekście zwrócono także uwagę na współzależność percepcji i motoryki oraz wymieniono symptomy opóźnień i zaburzeń funkcji podstawowych. Następnie przedstawiono wyniki badań własnych dotyczące opóźnień funkcji podstawowych u 7-latków przekraczających próg szkoły. Podjęto rozważania na temat miejsca diagnozy dojrzałości szkolnej oraz roli strefy najbliższego rozwoju w działaniach wspierających ucznia w młodszym wieku szkolnym

This paper is devoted to a child with delays of basic functions at early school age, as well as, discovering the reality by this particular child in terms of school education. It demonstrates a short characteristic of changes and development tasks typical for children at that age. It presents the most significant cognitive processes. It not only applies to interdependance of perception and motility but also enumerates the symptoms of delays and basic function disorders. It presents a brief analysis of own research materials concerning delays of basic functions among children attending schools at the age of 7. It elaborates on a proper place of school diagnosis and the role of Zone of Proximal development in supporting pupils at Early school age
Description
Keywords
Citation
Joanna Skibska: Poznawanie świata przez dziecko z opóźnionymi i zaburzonymi funkcjami podstawowymi w młodszym wieku szkolnym. [w:] I. Adamek, B. Pawlak, red.: Doświadczanie poznawania świata przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo LIBRON, Kraków 2012, s. 199-215.
Belongs to collection