Uczeń z wadą słuchu w młodszym wieku szkolnym w szkole ogólnodostępnej – problemy i ich rozwiązania

Abstract
Tekst został poświęcony przeglądowi problemów dotyczących trudności w uczeniu się dziecka z wadą słuchu w młodszym wieku szkolny. Autorka charakteryzuje zaburzenia mowy i jej odbioru wynikające ze stopnia ubytku słuchu. Przedstawia jednostronne uszkodzenie słuchu oraz problemy funkcjonalne im towarzyszące. Omawia typowe trudności edukacyjne występujące u dziecka z wadą słuchu oraz wskazuje sposoby ich pokonywania/rozwiązania. Autorka wskazuje na znaczenie indywidualizacji w procesie uczenia się dziecka z wada słuchu w szkole ogólnodostępnej, ze szczególnym uwzględnieniem strefy intelektualnego naśladownictwa oraz podkreśla rolę oceniania włączającego, uwzględniającego możliwości poznawcze dziecka oraz jego wiedzę i umiejętności „wejściowe” (początkowe)

The following text reviews the issues relating learning difficulties of a child with hearing impairment at early school age. The author characterizes speech disorders and its reception according to the degree of hearing impairment. She presents unilateral hearing loss and functional problems accompanying it. The study also discusses typical educational difficulties occurring in children with hearing impairment and identifies solutions to the problems/ways to overcome them. Furthermore, the author points to the importance of individualization in the learning process of a child with hearing impairment in a mainstream public school, putting a particular emphasis on areas of intellectual imitation and highlights the role of inclusive grading, taking into account children’s cognitive abilities and their primary knowledge and skills (those of initial character)
Description
Keywords
Citation
Joanna Skibska: Uczeń z wadą słuchu w młodszym wieku szkolnym w szkole ogólnodostępnej – problemy i ich rozwiązania. [w:] J. Skibska, red.: Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (CAPD). Wybrane problemy. Wydawnictwo LIBRON, Kraków 2014, s. 27-43.
Belongs to collection