Ideał wychowawczy Komisji Edukacji Narodowej na tle pedagogiki nowożytnej w Europie Zachodniej i w Polsce w XVIII wieku (w 240 rocznicę powstania Komisji Edukacji Narodowej)

Abstract
Komisja Edukacji Narodowej powstała w Polsce w 1773 i działała do 1794 roku, prawie do czasu trzeciego rozbioru, jako pierwsza w Europie instytucja rządowa ds. edukacji, utworzona w celu zreformowania systemu szkolnego na podstawie ówczesnej zachodnioeuropejskiej myśli pedagogicznej i polskich doświadczeń zebranych w trakcie XVIII wieku. Komisja przyczyniła się do przełomu w historii polskiego systemu edukacyjnego. Jej działalność miała miejsce w okresie upadku systemu feudalnego i kształtowania się systemu kapitalistycznego. Wywarło to wielki wpływ na ideały edukacyjne wypracowane przez Komisję i na cały system szkolnictwa. Idealnie wyedukowany obywatel powinien być dobrze przygotowanym i wykształconym pracownikiem, potrafiącym działać dla swojego własnego dobra, jak i dla dobra państwa, być obrońcą ojczyzny, patriotą wiernym królowi, człowiekiem aktywnym, oddanym sprawie narodowej. Ideał wychowawczy Komisji był umacniany i wzbogacany w polskim szkolnictwie, tak w teorii, jak i praktyce, także w XIX i XX wieku.
Description
Keywords
Citation
Belongs to collection