Jaki jest chłopak? Dyskurs męskości w piśmie dla trzynastolatek
Abstract
Dyskurs męskości toczy się dziś na różnych poziomach i na różne sposoby; w prezentowanej publikacji poddano analizie dyskurs męskości w piśmie „13. Magazyn Szczęśliwej Nastolatki”, adresowanym do dziewcząt stojących u progu dorosłości. W tym okresie życia zaczyna się wyraźne zainteresowanie płcią przeciwną, krystalizują się podstawy relacji damsko-męskich, pojawia się ciekawość chłopca jako partnera życiowego. Książka podzielona jest siedem rozdziałów. Rozdział 1, noszący tytuł Przemiany współczesnej kultury, poświęcony jest kwestiom z punktu widzenia tematyki tej książki najbardziej podstawowym: zmieniającym się warunkom, w jakich przebiega dojrzewanie młodego człowieka do udziału w życiu społecznym, komplikacjom towarzyszącym procesowi socjalizacji – głównie w wyniku oddziaływania kultury popularnej. Rozdział 2 nosi tytuł mówiący sam za siebie: Media jako współtwórca rzeczywistości społecznej; wykorzystując bogatą literaturę naukową rozważa kwestię możliwości oddziaływania mediów na odbiorców, zwłaszcza na odbiorców młodych. Rozdział 3, Męskość jako kategoria społeczno-kulturowa i jej przemiany, mówi o funkcjonującym od bardzo dawna tradycyjnym modelu męskości, o jego załamaniu w ostatnich latach i o feminizacji męskiej tożsamości. Rozdział 4, Czasopismo „13. Magazyn Szczęśliwej Nastolatki” na tle współczesnego rynku prasy dziecięco-młodzieżowej, przynosi podstawowe informacje o współczesnym rynku prasy dziecięco-młodzieżowej, a wypełnia go głównie charakterystyka analizowanego pisma. W rozdziale 5 zatytułowanym Metodologiczne podstawy badań, zaprezentowano przyjętą metodę analizy dyskursu. Rozdział 6 zawiera analizę dyskursu męskości na łamach „13. Magazynu Szczęśliwej Nastolatki”. Rozdział 7 Postscriptum. Kilka wniosków dla szkoły, zwraca uwagę na konieczność wyjścia przez szkołę naprzeciw ofercie kultury popularnej, wprowadzenia jej elementów do szkolnej edukacji, swoistego jej zasymilowania, co wzbogaciłoby i uatrakcyjniło praktykę edukacyjną i działalność wychowawczą szkoły.
Collections
- Książki / Books [2915]
Using this material is possible in accordance with the relevant provisions of fair use or other exceptions provided by law. Other use requires the consent of the holder.