Podróż Amelii. Struktury mityczno–inicjacyjne w filmie Amelia Jeana-Pierre’a Jeuneta

Abstract
Autorka pracy ukazuje na tle dotychczasowych odczytań dzieła Jeuneta interpretację Amelii poprzez analizę występujących w filmie struktur mityczno–inicjacyjnych. Omówione zostały także następujące konteksty interpretacyjne: wątki autobiograficzne, francuskość i poetycki realizm, baśń i miłość jak z bajki, impresjonizm i filozofia carpe diem (epikureizm), groteska oraz animacja i komiks, surrealizm i wstęga Möbiusa. W pracy przedstawiono „wyprawę bohaterki” na podstawie koncepcji J. Campbella. Autorka odwołuje się również do teorii Ch. Voglera, który wzorował się na idei Campbella. Podróż Amelii składa się z trzech faz: odejścia, inicjacji i powrotu, które są także podzielone na etapy. Bohaterka przechodzi przez stadia rozwoju osobowości. Są to: cień, nawiązanie relacji z osobą płci przeciwnej, animus, Stary Mędrzec i jaźń.
Description
Keywords
Citation
Belongs to collection