Uniwersytet- świątynia wiedzy czy sprawnie działająca organizacja?
Streszczenie
Niewystarczające nakłady finansowe na szkolnictwo wyższe,
niezależnie od położenia geograficznego uczelni, zmuszają je do doskonalenia
efektywności funkcjonowania. W artykule wskazano przykłady szkół wyższych,
w których postawiono na przedsiębiorczość, osiągając sukces, tj. zmniejszając
udział środków publicznych w budżecie. Zdaniem autora podstawowym warunkiem
osiągnięcia sukcesu przez uczelnię stanie się budowanie bazy informacyjnej koniecznej
do konkurowania o wyobrażenie o przyszłości sektora szkolnictwa wyższego. Celem uczelni powinien być aktywny udział w grze konkurencyjnej, a nie jedynie uzyskanie korzystnego wyniku tej gry. Uczestnictwo w grze konkurencyjnej oznacza z pewnością silniejsze niż dotychczas powiązanie celów działalności uczelni z oczekiwaniami otoczenia. Nie jest to w żadnym razie równoznaczne poddaniu się jego presji. Oznacza natomiast konieczność kreowania otoczenia, a nie jedynie dostosowywania się i wykorzystywania go. Określenia „świątynia wiedzy” i „sprawnie funkcjonująca organizacja” w odniesieniu do uniwersytetu powinny się uzupełniać, a nie wykluczać
Kolekcje
- Artykuły / Articles [16165]